بررسی و تحلیل ابعاد برند مکان در گردشگری شهری (مطالعه موردی: خانه های تاریخی شهر کاشان)
چکیده:
ﺩﺭﺳﺎﻝﻫﺎﻱ ﺍﺧﻴﺮ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﺟﻬﺖ ﺍﺭﺗﻘﺎء ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻳﻚ ﻣﻘﺼﺪ گﺮﺩﺷگﺮﻱ ﺟﺬﺍﺏ ﻧﺎگﺰﻳﺮ ﺑﻪ ﺭﻗﺎﺑﺖ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳگﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ پﺮ ﺭﻗﺎﺑﺖ ﺟﻬﺎﻧﻲ،ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺮﻧﺪ ﻭ ﺟﺎﻳگﺎﻩ ﻳﺎﺑﻲ ﻣﻘﺎﺻﺪ گﺮﺩﺷگﺮﻱ ﺍﺯ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ چﺎﻟﺶ ﻫﺎﻱ ﻣﻄﺮﺡ ﺩﺭ ﻋﺮﺻﻪ گﺮﺩﺷگﺮﻱ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.ﻳﻜﻲﺍﺯ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻣﻬﻢ گﺮﺩﺷگﺮﻱ، ﺑﻌﺪﺗﺎﺭﻳﺨﻲﻭ ﻓﺮﻫﻨگﻲﺁﻥ ﺍﺳﺖﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪﺩﺭ ﺩﻫﻪﻫﺎﻱ ﺍﺧﻴﺮ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﻓﺮﻫﻨگﻲﻣﺤﻼﺕﻭ ﺑﺎﻓﺖﻫﺎﻱ ﺗﺎﺭﻳﺨﻲ ﺟﺰء پﺮﺟﺎﺫﺑﻪﺗﺮﻳﻦ ﻣﻜﺎﻥﻫﺎﺑﺮﺍﻱ گﺮﺩﺷگﺮﺍﻥﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ.ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺗﺎﺭﻳﺨﻲ ﺑﺎ ﺍﺭﺯﺵﻫﺎﻱ ﻓﺮﻫﻨگﻲ، ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻫﻨﺮﻱ ﻭ ﻛﺎﻟﺒﺪﻱ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﺎﺯﺗﺎﺏ ﻓﺮﻫﻨگﻲ ﻭ ﻫﻮﻳﺘﻲ ﺷﻬﺮ ﺧﻮﺩ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺣﻴﺎء ﻭ ﺑﺎﺯﺁﻓﺮﻳﻨﻲ ﺁﻥﻫﺎ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺟﺬﺏگﺮﺩﺷگﺮﻭ ﺭﻭﻧﻖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﺍﺭﺩ،ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎﺯگﻮﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻓﺮﻫﻨگﻲ ﻭﻫﻨﺮﻱ ﺑﻪ ﻧﺴﻞﻫﺎﻱﺑﻌﺪﻱ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻔﻆ ﻭ ﺑﺎﺯﺁﻓﺮﻳﻨﻲ ﺍﻳﻦ ﺁﺛﺎﺭﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﺑﺎﻳﺴﺘﻲﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺭﻳﺰﻱ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﺻﻮﺭﺕ گﻴﺮﺩ ﻭﺑﺎ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺻﺤﻴﺢ ﻭﻫﺪﻓﻤﻨﺪﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺑﻬﺮﻩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺁﺛﺎﺭ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﻛﺴﺐﻛﺮﺩ. پژﻭﻫﺶ پﻴﺶ ﺭﻭ ﺍﺯ ﻣﻨﻈﺮ ﻫﺪﻑ ﻛﺎﺭﺑﺮﺩﻱ ﻭ ﺍﺯ ﻣﻨﻈﺮ ﻧﻮﻉ ﺭﻭﺵ ﻛﺎﺭﺷﺪﻩ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ-پﻴﻤﺎﻳﺸﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺑﺮﻧﺪ ﻣﻜﺎﻥ ﺩﺭ گﺮﺩﺷگﺮﻱ ﺷﻬﺮﻱ )ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮﺭﺩﻱ: ﺧﺎﻧﻪﻫﺎﻱ ﺗﺎﺭﻳﺨﻲ ﺷﻬﺮﻛﺎﺷﺎﻥ( ﻣﻲپﺮﺩﺍﺯﺩ.ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺁﻣﺎﺭﻱﺍﻳﻦپژﻭﻫﺶ گﺮﺩﺷگﺮﺍﻥ ﺧﺎﻧﻪθﻫﺎﻱﺗﺎﺭﻳﺨﻲﺷﻬﺮ ﻛﺎﺷﺎﻥ ﻣﻲθﺑﺎﺷﻨﺪﻛﻪ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻓﺮﻣﻮﻝ ﻛﻮﻛﺮﺍﻥ381ﻧﻔﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ.ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ، پﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖﻛﻪ ﺩﺭﺍﻳﻦ ﺭﺍﺳﺘﺎ ﺍﺯ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭﻫﺎﻱGIS،SPSS ﻭAMOSﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ گﺮﺩﻳﺪﻭﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺁﻥ ﺍﺛﺮگﺬﺍﺭﺗﺮﻳﻦ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎ، ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻭ ﺗﺤﻠﻴﻞﺷﺪ.ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩﺍﺯ ﺁﺯﻣﻮﻥ Tﺗﻚ ﻧﻤﻮﻧﻪﺍﻱ ﻓﺮﺿﻴﻪﻫﺎﻱ پژﻭﻫﺶ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪﻩ ﺣﺎﻛﻲ ﺍﺯ ﺁﻥﺍﺳﺖ ﻛﻪﺗﺼﻮﻳﺮ ﺑﺮﻧﺪ ﺩﺭﺟﺬﺏ گﺮﺩﺷگﺮﺍﻥ ﺧﺎﻧﻪﻫﺎﻱ ﺗﺎﺭﻳﺨﻲ ﺷﻬﺮﻛﺎﺷﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮﺷﺎﺧﺺﻫﺎﻱ ﺍﺭﺯﺵ ﺑﺮﻧﺪ ﺍﻫﻤﻴﺖﺑﻴﺸﺘﺮﻱ
ﺩﺍﺭﺩ ﻭﻫﻤچﻨﻴﻦﺑﻴﻦ ﺗﺼﻮﻳﺮﺑﺮﻧﺪ ﻭ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺍﺩﺭﺍﻙ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪﻫﺎﻱ ﺗﺎﺭﻳﺨﻲ ﺷﻬﺮﻛﺎﺷﺎﻥ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎﺩﺍﺭﻱ ﻭﺟﻮﺩﺩﺍﺭﺩ.