بررسی تطبیقی تربیت معلم تخصصی دوره ابتدایی در ایران ، ژاپن و مالزی

نویسندگانحسین صنعتی,محمد امینی,علی یزدخواستی
همایشدومین کنفرانس بین المللی آموزش و پرورش تطبیقی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۹-۱۱-۲۰ - ۲۰۱۹-۱۱-۲۲
محل برگزاری همایش1 - کاشان
ارائه به نام دانشگاهکاشان
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله

پژوهش حاضر با عنوان« شناسایی فرصت ها و تهدیدهای تخصصی شدن معلمان ابتدایی از نظر مدیران و معلمان مدارس ابتدایی و مقایسه تطبیقی آن با ژاپن و مالزی» می‌باشد که با هدف تعیین فرصت ها و تهدیدهای تخصصی شدن معلمان ابتدایی در ابعاد سه گانه یعنی: 1- نحوه تدریس، آموزش و جایگاه معلمان، 2- یادگیری دانش آموزان و ارتقاء آنان، 3- شرایط و امکانات اجرایی آموزش و پرورش برای طرح تخصصی شدن معلمان ابتدایی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش از روش تحقیق کمی-کیفی و نیز روش گردآوری اطلاعات میدانی و کتابخانه‌ای استفاده شد. در این مطالعه جهت جمع آوری اطلاعات داخلی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شدکه شامل 42 سوال چند گزینه و 4 سوال باز پاسخ می باشد. در ادامه تحقیق به بررسی تطبیقی تربیت معلم کشورهای ایران، ژاپن و مالزی جهت تربیت معلمان متخصص ابتدایی در ابعاد برنامه درسی، کارورزی،آموزش پیش از خدمت، آموزش ضمن خدمت، کادر آموزشی و هیئت علمی تربیت معلم و... پرداخته شده است. یافته‌ها و نتایج تحقیق نشان دادند که فرصت های تخصصی شدن معلمان ابتدایی این مقطع در سه بعد: نحوه تدریس، آموزش و جایگاه معلمان؛ یادگیری دانش آموزان و ارتقاء آنان؛ شرایط و امکانات اجرایی آموزش و پرورش، بالاتر از حد متوسط است.

لینک ثابت مقاله

کلید واژه ها: فرصت‌ها، تهدیدها، تخصصی شدن، معلم، مدرسه ابتدایی