نویسندگان | فاطمه سادات یوسفی نوش ابادی,علی یزدخواستی,زهرا صادقی آرانی |
---|---|
همایش | دانشگاه اخلاق مدار |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۹-۱۲-۱۷ - ۲۰۱۹-۱۲-۱۷ |
محل برگزاری همایش | 1 - تهران |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه تهران |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
زمینه و هدف: تصمیم گیری اخلاقی و اخلاق حرفه ای، از مفاهیم نسبتا جدید در حوزه سازمان ها، به ویژه سازمان های آموزشی به حساب می آید. اهمیت این موضوع تا جایی است که در صورت عدم پرداختن و بی توجهی به آن، سازمان از جنبه های مختلف، متضرر می شود و به جای قدم گذاشتن در مسیر پیشرفت، مسیری معکوس را طی خواهد کرد. بنابراین به دلیل اهمیت این موضوع، هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل سازمانی اثرگذار بر تصمیم گیری اخلاقی در سازمان های آموزشی به روش فراتحلیل است، تا از این طریق بتواند به یک جمع بندی کلی در این زمینه برسد. روش: مکانیسم اجرای پژوهش حاضر فراتحلیل-کمی است. برای این منظور از نرمافزار Cma2 استفادهشده است. هدف این روش، انسجامبخشی، مرور نظاممند و یکدستسازی مطالعات صورت گرفته در یک حوزه معین پژوهشی است. جامعه آماری از میان 63 پژوهش بود که 22 نمونه سند پژوهشی با هدف ترکیب و شناسایی میزان تأثیر آن انتخاب شدند که پژوهشهای منتخب به روش پیمایشی در جوامع آماری متفاوت و برحسب سنجههای پایا به انجام رسیدهاند. یافته ها و نتیجه گیری: یافته های تحقیق نشان می دهد که بین متغیرهای فرهنگ سازمانی(0.359)، سبک رهبری تحول آفرین(0.301)، سرمایه فکری(0.446)، معنویت در محیط کار(0.571)، عدالت سازمانی(0.428)، بلوغ سازمانی(0.710)، سرمایه ساختاری(0.343)، سرمایه رابطه ای(0.333) و نظام اخلاقی رابطه معنی داری وجود دارد و هریک توانسته اند بخشی از تغییرات اخلاق حرفه ای را تبیین نمایند اما بین سرمایه انسانی با اخلاق حرفه ای رابطه معنی داری وجود ندارد.
کلید واژه ها: تصمیم گیری اخلاقی، اخلاق، اخلاق حرفه ای، نهاد آموزش، فراتحلیل