نویسندگان | مهدی یزدانی کاشانی,علی یزدخواستی,زهرا صادقی آرانی |
---|---|
نشریه | کارافن |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۰/۱۰/۲۵ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ارتباطات اثربخش و سکوت سازمانی در بین دبیران دوره متوسطه دوّم شهرستان کاشان در سال 99-1398 می باشد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری کلیه دبیران دوره متوسطه دوّم آموزش و پرورش شهرستان کاشان بوده که تعداد آنان 390 نفر می باشد و بر اساس جدول کرجسی مورگان تعداد 181 نفر از آنها به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. داده ها براساس دو پرسشنامه ارتباطات اثربخش رابینز(2005) و سکوت سازمانی واکولا و بوراداس(2005) جمع آوری شد که پایایی آن ها به ترتیب برابر 889/0 و 860/0 به دست آمد و روایی پرسشنامه ها با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و نظرات متخصصان تأیید شد. داده های پژوهش با روشهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون های t تک نمونه، t مستقل، همبستگی، تحلیل واریانس) در نرم افزارهایSPSS22 و AMOS22 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان دادند بین ارتباطات اثربخش و سکوت سازمانی دبیران رابطه معنادار و منفی وجود دارد و همچنین بین ارتباطات اثربخش و مؤلّفه های سکوت سازمانی(سکوت تدافعی و سکوت مطیع و سکوت نوع دوستانه) دبیران نیز رابطه معنادار و منفی وجود دارد و تفاوت سکوت سازمانی و ارتباطات اثربخش بین دبیران بر حسب متغیّر جنسیّت از لحاظ آماری معنادار بوده ولی بر حسب متغیّرهای سن، میزان تحصیلات و سابقه خدمت از نظر آماری معنادار نبودند.
tags: آموزش و پرورش، آوای سازمانی، ارتباطات اثربخش، سکوت سازمانی، معلّمان