CV
QR


Razieh Aghababaei

Razieh Aghababaei

Assistant Professor

College: Faculty of Humanities

Department: Educational Sciences

Degree: Ph.D

CV
QR
Razieh Aghababaei

Assistant Professor Razieh Aghababaei

College: Faculty of Humanities - Department: Educational Sciences Degree: Ph.D |

بررسی رابطه بین سبک رهبری توزیعی ادراک شده و رفتارهای نوآورانه معلمان (مورد مطالعه: معلمان منطقه شهر ری)

Authorsراضیه آقابابایی,طاهره تاجیک
Conference Titleاولین همایش ملی نوآوری در علوم انسانی و اجتماعی
Holding Date of Conference2023-02-15 - 2023-02-15
Event Place1 - کاشان
Presented byدانشگاه کاشان
PresentationSPEECH
Conference LevelNational Conferences

Abstract

درک اهمیت رفتار نوآورانه و خلاقانه معلمان در مدرسه، موضوع حیاتی و چالش برانگیزی برای مسئولان آموزش و پژوهشگران می باشد، زیرا مدارس به عنوان اجتماعات یادگیری حرفه ای وظیفه دارند حامی رفتارهای نوآورانه باشند. در واقع، از آنجایی که از مدارس و معلمان انتظار می رود دانش آموزانی را تربیت نمایند که در آینده، نیروی کاری خلاق و نوآور باشند، اهمیت رفتار نوآورانه معلمان به عنوان عاملان تغییر و الگوی دانش آموزان در این مسیر، امری مبرهن است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبک رهبری توزیعی ادراک شده و رفتارهای نوآورانه معلمان بود. پژوهش حاضر، توصیفی همبستگی و جامعه آماری، شامل معلمان ابتدایی شهر ری در سال تحصیلی 1401-1402 به تعداد 849 نفر که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 252 نفر بدست آمد. به منظور جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه رهبری توزیعی ایلمور و رفتار نوآورانه کانتر استفاده شد. از طریق ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه رهبری توزیعی 81/0 و برای رفتار نوآورانه 77/0 بدست آمد. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از نرم افزارهای آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گردید. نتایج نشان داد میانگین ادراک معلمان از سبک رهبری توزیعی (55/3) بالاتر از حد متوسط (3) و رفتار نوآورانه معلمان (83/3) بالاتر از حد متوسط (3) بود. ماتریس همبستگی نشان داد بین سبک رهبری توزیعی و رفتارهای نوآورانه معلمان، 47/0 همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. ضریب رگرسیون نشان داد رهبری توزیعی ادراک شده قابلیت پیش بینی رفتارهای نوآورانه معلمان را دارد.