بررسی رابطه بین سبک رهبری توزیعی ادراک شده و رفتارهای نوآورانه معلمان (مورد مطالعه: معلمان منطقه شهر ری)

نویسندگانراضیه آقابابایی,طاهره تاجیک
همایشاولین همایش ملی نوآوری در علوم انسانی و اجتماعی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۳-۰۲-۱۵ - ۲۰۲۳-۰۲-۱۵
محل برگزاری همایش1 - کاشان
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه کاشان
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

درک اهمیت رفتار نوآورانه و خلاقانه معلمان در مدرسه، موضوع حیاتی و چالش برانگیزی برای مسئولان آموزش و پژوهشگران می باشد، زیرا مدارس به عنوان اجتماعات یادگیری حرفه ای وظیفه دارند حامی رفتارهای نوآورانه باشند. در واقع، از آنجایی که از مدارس و معلمان انتظار می رود دانش آموزانی را تربیت نمایند که در آینده، نیروی کاری خلاق و نوآور باشند، اهمیت رفتار نوآورانه معلمان به عنوان عاملان تغییر و الگوی دانش آموزان در این مسیر، امری مبرهن است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبک رهبری توزیعی ادراک شده و رفتارهای نوآورانه معلمان بود. پژوهش حاضر، توصیفی همبستگی و جامعه آماری، شامل معلمان ابتدایی شهر ری در سال تحصیلی 1401-1402 به تعداد 849 نفر که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 252 نفر بدست آمد. به منظور جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه رهبری توزیعی ایلمور و رفتار نوآورانه کانتر استفاده شد. از طریق ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه رهبری توزیعی 81/0 و برای رفتار نوآورانه 77/0 بدست آمد. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از نرم افزارهای آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گردید. نتایج نشان داد میانگین ادراک معلمان از سبک رهبری توزیعی (55/3) بالاتر از حد متوسط (3) و رفتار نوآورانه معلمان (83/3) بالاتر از حد متوسط (3) بود. ماتریس همبستگی نشان داد بین سبک رهبری توزیعی و رفتارهای نوآورانه معلمان، 47/0 همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. ضریب رگرسیون نشان داد رهبری توزیعی ادراک شده قابلیت پیش بینی رفتارهای نوآورانه معلمان را دارد.

کلید واژه ها: رهبری توزیعی ادراک شده، رفتارهای نوآورانه، معلمان