تأثیرارتفاع ساختمان‌های متقابل بر جریان هوا و توزیع آلاینده‌هادرخیابان‌های باریک و عمیق شهری درشرایط وقوع پدیده غبار-مه

نویسندگانسیدمهدی دیهیم,قنبر علی شیخ زاده,علیرضا آقایی
نشریهنشریه علمی پژوهشی مهندسی و مدیریت انرژی
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۹/۰۶/۲۵
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

دوره ۱۰، شماره ۳ - ( ۶-۱۳۹۹ ) جلد ۱۰ شماره ۳ صفحات ۰-۰ | برگشت به فهرست نسخه ها XML Print Download citation: BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks Send citation to: Mendeley Zotero RefWorks دیهیم سید مهدی، شیخ زاده قنبر علی، آقایی علیرضا. تأثیرارتفاع ساختمان‌های متقابل بر جریان هوا و توزیع آلاینده‌هادرخیابان‌های باریک و عمیق شهری درشرایط وقوع پدیده غبار-مه. مهندسی و مدیریت انرژی. ۱۳۹۹; ۱۰ (۳) URL: http://energy.kashanu.ac.ir/article-۱-۱۲۸۲-fa.html تأثیرارتفاع ساختمان‌های متقابل بر جریان هوا و توزیع آلاینده‌هادرخیابان‌های باریک و عمیق شهری درشرایط وقوع پدیده غبار-مه [ویرایش] [پرونده] سید مهدی دیهیم، قنبر علی شیخ زاده، علیرضا آقایی چکیده: در این مقاله، شبیه‌سازی دو فازی جریان هوای اتمسفری (هوا، ریز ذرات، غبار وآلاینده‌های وسائل نقلیه) به‌منظور بررسی میدان جریان (حرکت ذرات پخش آلاینده‌گی‌ها) و انتقال حرارت (هدایت، جابه‌جایی و تشعشع) درون خیابان‌های باریک و عمیق (دره‌های شهری) انجام شده است. مطالعه عددی برای چهار ساعت مختاف از روز (10 صبح، 1 بعد از ظهر، 4 بعد از ظهر و 8 شب) انجام شده است. هدف این است که وضعیت آب و هوایی موجود در دره‌های شهری را مورد بررسی قرار داده و متغیرهای فیزیکی مؤثر بر این واحدها، نظیر جهت‌گیری و هندسه خیابان‌ها، ارتفاع ساختمان‌های متقابل، جریان هوا، انتقال حرارت و سایر موارد را با استفاده از روش‌های دینامیک سیالات محاسباتی مورد ارزیابی قرارداد. با استفاده از نتایج کار حاضر می‌توان به ساختار شهری ایده‌آلی دست یافت که از سازگاری بیشتری با محیط زیست برخوردار باشد. طبق نتایج، در تمامی ساعت‌ها و ماه‌های مورد بررسی، انتقال حرارت جابجایی طبیعی برای جریان سیال در برابر جابجایی اجباری ناچیز بوده و عمده حرکت جریان سیال وآلاینده‌ها به‌واسطه سرعت باد در ورودی و سرعت پخش آلاینده‌ها است؛ به‌طوری که هرچه سرعت باد در بالای ساختمان پشت به باد نسبت به سرعت ورود آلاینده‌ها بیش‌تر باشد، غلظت آلایندگی در ناحیه بین دو ساختمان بیشتر است. دره‌هایی که در آن‌ها ساختمان پشت به باد کوتاه‌تر است و در کل ارتفاع هر دو ساختمان متقابل نسبت به عرض و طول خیابان کم است، کم‌ترین غلظت آلایندگی را در سطح اشغال‌شده عابرین پیاده دارا هستند.امروزه مصرف بالای انرژی در شهرها تبعات زیست محیطی زیادی داشته است از جمله موارد مرتبط با آلودگی هوای شهرها،رشد مصرف روزافزون انرژی ضرورت طراحی خیابان ها را به گونه که مشکلات آلودگی هوای کمتری به همراه داشته باشند فراهم نموده است.

tags: شبیه‌سازی عددی، حل دو فازی، انتقال ‌حرارت ( هدایت، تشعشع و جابجایی)، پدیده غبار-مه، توزیع آلایندگی‌ها.