ارزیابی سواد زیست محیطی دانش آموزان و چالش های اجرایی آموزش محیط زیست در مدارس متوسطه

Authorsمینا سلیمیان ریزی,محمد امینی,سیداحمد مدنی بروجنی
Journalپژوهش های برنامه درسی
Page number۲۸۸
Volume number۹
Paper TypeFull Paper
Published At۱۳۹۸/۱۲/۲۰
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

هدف اصلی پژوهش حاضر به عنوان یک مطالعه توصیفی پیمایشی ارزیابی سواد زیست محیطی دانش آموزان - مقطع متوسطه و بررسی مشکلات اجرایی آموزش محیط زیست از دیدگاه دبیران بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی و هنرستانی در منطقه لنجان استان اصفهان در سال تحصیلی 96 - 1395 برابر با 8920 نفر و نیز دبیران مدارس متوسطه برابر 615 نفر بود. تعیین حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران انجام شد. حجم نمونه آماری دانشآموزان 1067 و حجم نمونه دبیران برابر با 147 نفر محاسبه گردید. برای نمونهگیری از روش خوشهای چند مرحلهای استفاده شد. جهت گردآوری دادهها از یک پرسشنامه محققساخته ویژه دانشآموزان و نیز یک پرسشنامه محققساخته ویژه دبیران و برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیلهای عاملی اکتشافی و تأییدی و نیز آزمون مقایسهای تکنمونهای، مقایسه گروههای مستقل و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. یافتههای حاصل از این تحقیق نشان داد که دانشآموزان مقطع متوسطه اگرچه در بعد عاطفی سواد زیستمحیطی دارای وضعیت مناسبی هستند ولی به لحاظ شناخت زیستمحیطی و نیز مهارتها و عملکردهای مربوط به آن از شرایط و شاخصهای لازم برخوردار نیستند. بهعلاوه، این پژوهش نشان داد که مهمترین مشکلات اجرایی مدارس متوسطه در حوزه آموزش محیط زیست فقدان تجهیزات لازم، کمبود زمان و عدم وجود ارتباط و تعامل مراکز آموزشی با نهادها و مراکز زیستمحیطی جامعه میباشد.

tags: آموزش، آموزش محیط زیست، سواد زیستمحیطی، محتوا، مدارس متوسطه.