ارزیابی فرهنگ کلاسی از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی کاشان

Authorsمحمد امینی,حمید رحیمی سمیرمی,مسعود کیانی
Journalپژوهش در آموزش علوم پزشکی
Page number۳۱
Volume number۴
Paper TypeFull Paper
Published At۱۳۹۷/۱۱/۲۲
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC ,SID

Abstract

هدف: فرهنگ کلاسی با توجه به باورها و ارزش های ضمنی و صریح خود می تواند از یک سو مروج فضایی آزاد، برانگیزاننده و دلگرم کننده برای ایجاد یادگیری در فراگیران باشد و از سوی دیگر هم ممکن است محیطی سرد، منفی و غیرمنعطفی را به وجود آورد. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی فرهنگ کلاسی از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی کاشان بود. روش: نوع پژوهش توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 2148 بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه‌ استاندارد فرهنگ کلاسی در قالب 8 سئوال بسته پاسخ در طیف پنج درجه ای لیکرت بود. روایی سازه پرسش‌نامه به روش تحلیل عاملی تأییدی تایید شد. پایایی پرسشنامه¬ از طریق ضریب آلفای کرونباخ، 88/0 برآورد گردید. تحلیل داده‌ها در سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 18 انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد نمره بدست آمده فرهنگ کلاسی به میزان (64/2±53/34) بالاتر از نمره 30 می باشد و اکثریت دانشجویان، فرهنگ کلاسی موجود در دانشگاه را باز می‌دانستند. دانشجویان پسر با نمره (97/2±17/35) فرهنگ کلاسی را نسبت به دانشجویان دختر با نمره (1/2±91/33)، بازتر گزارش نمودند و این تفاوت از نظر آماری معنادار بود. اما بین دیدگاه دانشجویان در مورد وضعیت فرهنگ کلاسی بر حسب دانشکده محل تحصیل و مقطع تحصیلی، تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: طبق نتایج، فرهنگ کلاسی موجود در دانشگاه علوم پزشکی کاشان از نوع باز می باشد. این امر به ویژه در دانشگاه های علوم پزشکی که فارغ التحصیلان آن در سطوح و مقاطع مختلف باید با همنوعان خود ارتباطی انسانی، مثبت و متعادل برقرار نمایند، ضرورتی دو چندان دارد تا از این طریق، اطمینان بیشتری برای اجرای کیفی وظایف و مسئولیت های مورد نظر آنها فراهم شود.

tags: فرهنگ کلاسی، دانشجو، دانشگاه