| Authors | محمد امینی,مریم سبکتکین |
| Journal | پژوهش های کیفی در برنامه ریزی درسی |
| Page number | ۱۲۰ |
| Volume number | ۳ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | 1396/09/30 |
| Journal Grade | Scientific - research |
| Journal Type | Electronic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | SID ,PubMed |
Abstract
رشد و تقویت مهارتهای فکری دانشآموزان همواره یکی از اهداف مهم نظامهای آموزشی کشورهای
مختلف بوده است. در این میان، نوع و شکل خاصی از تفکر و مهارتهای فکری که از آن تحت عنوان
تفکر انتقادی نامبرده میشود، همواره مورد تأکید برنامههای درسی و صاحبنظران مباحث آموزشی و
یادگیری بوده است. فرض بر این است که رشد تفکر انتقادی دانشآموزان در جهان سرشار از تغییر و
تحول قرن بیست و یکم و انبوه دادهها و اطلاعات علمی آن، زمینههای لازم را برای ارزیابی، تجزیهوتحلیل،
مقایسه، بهگزینی و برخورد عقلانی و ناقدانه فراگیران فراهم میکند.این پژوهش باهدف بررسی وضعیت و
چگونگی توجه به تفکر انتقادی در میان دانش آموزان دختر یکی از دبیرستانهای استان اصفهان انجام
گرفته است. در این مقاله جهت بررسی موقعیت و جمعآوری دادهها و اطلاعات از روش خبرگی و نقادی
آموزشی استفادهشده که طی سه مرحله توصیف، تفسیر و ارزشیابی وضعیت تفکر انتقادی در میان دانش
آموزان دختر دبیرستانی مورد ارزیابی قرارگرفته است. نتایج و یافتههای حاصل از این مطالعه بهصورت
نشان میدهد که به دلایل مختلف، میزان توجه به تفکر انتقادی در قالب برنامههای درسی و فعالیتهای
آموزشی و پرورشی مدرسه در حدی نازل و اندک بوده و به همین علت امکان و فرصت چندانی برای رشد
مهارتهای فکری پیشرفته دانش آموزان فراهم نمیگردد.