Authors | محمد امینی,سیداحمد مدنی بروجنی,باغشیخی فاطمه |
---|---|
Journal | فصلنامه چشم انداز برنامه درسی و آموزش |
Page number | ۸۷ |
Volume number | ۱ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۴۰۰/۰۷/۱۳ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Abstract
یادگیری و عملکرد تحصیلی مناسب دانش آموزان به عنوان مهم ترین هدف نظام های آموزشی، منوط به وجود مجموعه¬ای از عوامل مساعد آموزشی و غیرآموزشی است که طبعا فقدان آنها ایجاد تغییرات مطلوب در یادگیرندگان را با موانع جدی همراه کرده و عملا باعث به هدر رفتن بخش قابل توجهی از منابع سازمانی آموزش و پرورش کشور می شود. پژوهش حاضر به واکاوی مهمترین عوامل موثر بر ضعف یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم با استناد به ادراکات و تجارب زیسته آنان پرداخته است. رویکرد کلی حاکم بر تحقیق با توجه به ماهیت و هدف آن کیفی بوده و طی آن اطلاعات با رعایت اصل اشباع نظری، از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با 22 دانشآموز دختر مقطع متوسطه دوم که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، جمع آوری گردید. به علاوه، جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از روش هفت مرحله ای کلایزی استفاده شد. مجموعاً یافتههای تحقیق نشان داد که مهمترین عوامل مرتبط با ضعف یادگیری وعملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه در سه مضمون یا درونمایه کلی یعنی عوامل فردی، مدرسه ای و برون مدرسه ای قابل انتزاع و بررسی است که البته هریک دارای زیرمجموعه های خاص خود هستند. بدیهی است بکارگیری مجموعهای از راهکارهای علمی جهت مقابله با عوامل یاد شده می تواند بهبود و ارتقای یادگیری دانش آموزان دختر را به دنبال داشته باشد.
tags: پدیدارشناسی، مطالعةکیفی، ضعفیادگیری، پیشرفتتحصیلی، دانشآموزاندختر