| Authors | محمد امینی,عارفه دهقانی قهجاورستانی |
| Journal | فصلنامه مطالعات هنر |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | 1403/06/31 |
| Journal Grade | Scientific - research |
| Journal Type | Electronic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Abstract
هدف اصلی این پژوهش کیفی تبیین و مستندسازی جایگاه هنر و تربیت هنری در نظام آموزشی کشور و بازنمایی مشکلات مبتلابه آن از طریق بررسی این سؤال مبنایی است که اصولاً وضعیت فعلی اجرا و تدریس هنر در مدارس متوسطه کشور به چه صورت است؟ پاسخ به این سؤال از طریق تحلیل وضعیت تدریس و جایگاه درس هنر در یک مدرسه متوسطه دوره اول و با استفاده از روش خبرگی و نقادی تربیتی آیزنر انجام شد. در این روش، وضعیت و مشکلات موجود هنر و تربیت هنری در قالب چهار مرحله توصیف، تفسیر، ارزشیابی و مضمون¬یابی مورد واکاوی و تحلیل عمیق قرار گرفت. اطلاعات مورد نیاز پژوهش نیز از طریق مشاهده، تصویربرداری و مصاحبه با کادر مدیریتی و آموزشی و دانش¬آموزان مدرسه جمع آوری و سپس سازماندهی و مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که علیرغم آنکه در برنامههای آموزشی و درسی دوره متوسطه اول، هنر در قالب یک کتاب درسی مدوّن وجود دارد ولی عملاً تدریس و اجرای این حوزه مهم با محدودیتها و تنگناهای مختلفی مواجه است و شرایط لازم برای تحقق اهداف هنری و زیبایی¬شناختی نظام آموزشی وجود ندارد. بدیهی است این امر منجر به آن میشود که بخش قابل توجهی از ظرفیتهای هنری و زیبایی¬شناختی دانش آموزان رشد و شکوفا نشود. بر این اساس، ضرورت دارد که جایگاه و نقش هنر در نظام آموزشی کشور از جمله در دوره متوسطه اول مورد تأمل و تجدید نظر واقع شده و اصلاحات لازم در آن انجام بگیرد.