CV
QR


Mohammad Amini

Mohammad Amini

Associate Professor

College: Faculty of Humanities

Department: Educational Sciences

Degree: Ph.D

CV
QR
Mohammad Amini

Associate Professor Mohammad Amini

College: Faculty of Humanities - Department: Educational Sciences Degree: Ph.D |

واکاوی و بازنمایی تجارب زیسته معلمان ابتدایی در باره ارزشیابی توصیفی

Authorsمحمد امینی,نعمت الهی حمیدرضا
Journalمطالعات سیاست گذاری تربیت معلم
Paper TypeFull Paper
Published At1404/06/31
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of

Abstract

پیشینه و اهداف: هدف اصلی این پژوهش واکاوی تجارب معلمان مدارس ابتدایی در مورد نقاط قوت و ضعف ارزشیابی توصیفی و ارائه راهکارهای اصلاحی آنها در این زمینه بود. روش: رویکرد حاکم براین پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. جامعه پژوهشی شامل معلمان ابتدایی شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان بود که از طریق نمونه گیری هدفمندار 30 نفر از آنها با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند در تحقیق مشارکت نمودند. داده ها و اطلاعات مورد نظر با عنایت به اصل اشباع نظری جمع آوری، کدگذاری و از طریق روش هفت مرحله‌ای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل و طبقه‌بندی قرار گرفتند یافته‌ها: نتایج و یافته های حاصل از این تحقیق نشان داد که از دیدگاه معلمان ابتدایی، ارزشیابی توصیفی علیرغم برخورداری از برخی ابعاد و کارکردهای مثبت در حوزه های تدریس معلمان، یادگیری دانش آموزان و شاخص های فنی ارزشیابی با مجموعه ای از مشکلات مبنایی (بنیادی) و چالش های اجرایی مواجه می باشد که طبعاً کارایی و اثربخش عملی آن را کاهش می دهد. نتیجه‌گیری: براین اساس، پژوهش به استناد دیدگاه های معلمان و بنیادهای نظری و پژوهشی موجود مجموعه ای از پیشنهادات را در دو بخش آموزشی (اطلاع رسانی) و اجرایی جهت عملکرد بهتر و کیفی تر ارزشیابی توصیفی ارائه نموده است.