نویسندگان | محمد امینی,سیداحمد مدنی بروجنی |
---|---|
نشریه | فرهنگ در دانشگاه اسلامی |
شماره صفحات | ۴۰۳ |
شماره مجلد | ۸ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۷/۰۸/۲۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC ,SID |
چکیده مقاله
هدف: هدف محققان این پژوهش، بررسی مقایسه ای تفکر انتقادی در میان دانشجویان رشته های مختلف، تبیین عملکرد دانشجویان علوم انسانی در این حوزه و شناسایی و مستندسازی مهم ترین کمبودهای موجود بود. روش: 1395 دانشگاه کاشان ( 6320 نفر) بود که با استفاده از روش - جامعۀ آماری این پژوهش، کلیۀ دانشجویان 96 نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم تعداد 365 نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و آزمون مهارتهای تفکر انتقادی در شرایط یکسان روی آنها اجرا شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) است که مهارتهای یاد شده را در قالب پنج مهارت تحلیل، ارزشیابی، استنباط، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی، سنجش می کند. برای تحلیل داده ها از رگرسیون چندمتغیرة همزمان، تحلیل عامل اکتشافی، تحلیل واریانس یکراهه، آزمون شاپیرو -ویلک و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافت هها: عملکرد دانشجویان رشته های علوم انسانی در حوزة تفکر انتقادی در مقایسه با دانشجویان رشته های مهندسی، علوم پایه و هنر، به طور معناداری پایین تر است. همچنین در عملکرد دانشجویان بر حسب سال ورود(دانشجویان سالهای بالا و پایین) در زمینۀ تفکر انتقادی تفاوت چندانی وجود ندارد. نتیج هگیری: اصولاً برنامه های درسی دانشگاهی نتوانسته اند تأثیر چندانی در افزایش سطح تفکر انتقادی دانشجویان داشته باشند. بنابر این، ضرورت توجه جدی و عمیق نسبت به آموزش تفکر انتقادی در رشته های علوم انسانی وجود دارد.
tags: تفکر انتقادی، علوم انسانی، آموزش عالی، دانشجویان علوم انسانی، دانشگاه.