رزومه
QR


محمد امینی

محمد امینی

دانشیار

دانشکده: دانشکده علوم انسانی

گروه: علوم تربیتی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه
QR
محمد امینی

دانشیار محمد امینی

دانشکده: دانشکده علوم انسانی - گروه: علوم تربیتی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

My affiliation

نمایش بیشتر

چالش های نومعلمان در کلاس‌های درس؛ واکاوی تجارب زیسته

نویسندگانمحمد امینی,نرجس زواری,مریم صالحی زارعی
نشریهمطالعات برنامه درسی در تربیت و بالندگی معلم
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار1404/06/15
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

بررسی مشکلات و چالش¬هایی که معلمان تازه¬کار و یا نو‌معلمان در حوزه¬های مختلف کاری خود دارند، زمینه¬¬های لازم را برای شناخت بهتر این مشکلات و انجام اقدامات لازم برای حل آنها فراهم می¬کند. براین‌اساس، هدف اصلی این تحقیق واکاوی چالش¬های نومعلمان رشته آموزش ابتدایی بود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، کیفی از نوع پدیدارشناسی و مبتنی بر وارسی تجارب زیسته و اندیشیده 32 نفر از نومعلمان آموزش ابتدایی شهرستان کاشان بود که با استفاده از روش نمونه¬گیری هدفمند دیدگاه‌ها و تجارب آنها به‌عنوان منابع اطلاع¬رسان تحقیق جمع¬آوری و مورد کاوش قرار گرفت. ابزار جمع‌آوری اطلاعات نیز مصاحبه عمیق نیمه‌ساختاریافته بود که با عنایت به اصل اشباع نظری مورداستفاده قرار گرفت. برای تجزیه‌وتحلیل و سازماندهی اطلاعات نیز از روش کلایزی استفاده شد. مجموعاً یافته‌های تحقیق نشان داد که می¬توان مهم¬ترین مشکلات نومعلمان را در دو مضمون یا طبقه کلی یعنی چالش¬های فرا مدرسه‌ای (ساختاری یا بیرونی) و مدرسه¬ای (اجرایی) طبقه¬بندی و موردبحث قرارداد که البته هر یک از این دوطبقه دارای زیر مضمون¬ها و طبقات فرعی خاص خود هستند. مشکلاتی مثل ضعف برنامه¬های درسی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان، مسائل اقتصادی، اداری و اجرایی، ضعف کتب درسی دوره ابتدایی و قصور و دخالت خانواده¬ها جزء معضلات فرا مدرسه‌ای هستند و مواردی همچون چالش¬های آموزشی و تدریس، مشکلات مربوط به مهارت¬های ارتباطی و مسائل روان‌شناختی نومعلمان هم مرتبط با چالش¬های درون مدرسه¬ای یا اجرایی می¬باشند. بدیهی است کیفیت‌بخشی کارکرد نومعلمان در دوره ابتدایی مستلزم طراحی و اجرای مجموعه¬ای از راهکارهای لازم جهت حل مشکلات مذکور است تا آنان بتوانند به‌خوبی مسئولیت¬های حرفه¬ای خود را انجام دهند.