| نویسندگان | محمد امینی,نرجس زواری,مریم صالحی زارعی |
| نشریه | مطالعات برنامه درسی در تربیت و بالندگی معلم |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | 1404/06/01 |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نوع نشریه | الکترونیکی |
| کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
بررسی مشکلات و چالش¬هایی که معلمان تازه¬کار و یا نومعلمان در حوزه¬های مختلف کاری خود دارند، زمینه¬¬های لازم را برای شناخت بهتر این مشکلات و انجام اقدامات لازم برای حل آنها فراهم می¬کند. برایناساس، هدف اصلی این تحقیق واکاوی چالش¬های نومعلمان رشته آموزش ابتدایی بود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، کیفی از نوع پدیدارشناسی و مبتنی بر وارسی تجارب زیسته و اندیشیده 32 نفر از نومعلمان آموزش ابتدایی شهرستان کاشان بود که با استفاده از روش نمونه¬گیری هدفمند دیدگاهها و تجارب آنها بهعنوان منابع اطلاع¬رسان تحقیق جمع¬آوری و مورد کاوش قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات نیز مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته بود که با عنایت به اصل اشباع نظری مورداستفاده قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل و سازماندهی اطلاعات نیز از روش کلایزی استفاده شد. مجموعاً یافتههای تحقیق نشان داد که می¬توان مهم¬ترین مشکلات نومعلمان را در دو مضمون یا طبقه کلی یعنی چالش¬های فرا مدرسهای (ساختاری یا بیرونی) و مدرسه¬ای (اجرایی) طبقه¬بندی و موردبحث قرارداد که البته هر یک از این دوطبقه دارای زیر مضمون¬ها و طبقات فرعی خاص خود هستند. مشکلاتی مثل ضعف برنامه¬های درسی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان، مسائل اقتصادی، اداری و اجرایی، ضعف کتب درسی دوره ابتدایی و قصور و دخالت خانواده¬ها جزء معضلات فرا مدرسهای هستند و مواردی همچون چالش¬های آموزشی و تدریس، مشکلات مربوط به مهارت¬های ارتباطی و مسائل روانشناختی نومعلمان هم مرتبط با چالش¬های درون مدرسه¬ای یا اجرایی می¬باشند. بدیهی است کیفیتبخشی کارکرد نومعلمان در دوره ابتدایی مستلزم طراحی و اجرای مجموعه¬ای از راهکارهای لازم جهت حل مشکلات مذکور است تا آنان بتوانند بهخوبی مسئولیت¬های حرفه¬ای خود را انجام دهند.