| نویسندگان | محمد امینی,حمید نعمت الهی آرانی |
| نشریه | مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم |
| ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | 1404/06/31 |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نوع نشریه | الکترونیکی |
| کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
پیشینه و اهداف: هدف اصلی این پژوهش واکاوی تجارب معلمان مدارس ابتدایی در مورد نقاط قوت و ضعف ارزشیابی توصیفی و ارائه راهکارهای اصلاحی آنها در این زمینه بود. روش: رویکرد حاکم براین پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. جامعه پژوهشی شامل معلمان ابتدایی شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان بود که از طریق نمونه گیری هدفمندار 30 نفر از آنها با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند در تحقیق مشارکت نمودند. داده ها و اطلاعات مورد نظر با عنایت به اصل اشباع نظری جمع آوری، کدگذاری و از طریق روش هفت مرحلهای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل و طبقهبندی قرار گرفتند یافتهها: نتایج و یافته های حاصل از این تحقیق نشان داد که از دیدگاه معلمان ابتدایی، ارزشیابی توصیفی علیرغم برخورداری از برخی ابعاد و کارکردهای مثبت در حوزه های تدریس معلمان، یادگیری دانش آموزان و شاخص های فنی ارزشیابی با مجموعه ای از مشکلات مبنایی (بنیادی) و چالش های اجرایی مواجه می باشد که طبعاً کارایی و اثربخش عملی آن را کاهش می دهد. نتیجهگیری: براین اساس، پژوهش به استناد دیدگاه های معلمان و بنیادهای نظری و پژوهشی موجود مجموعه ای از پیشنهادات را در دو بخش آموزشی (اطلاع رسانی) و اجرایی جهت عملکرد بهتر و کیفی تر ارزشیابی توصیفی ارائه نموده است.