نویسندگان | رقیه بخشی,فریبرز صدیقی ارفعی |
---|---|
نشریه | مطالعات روانشناسی تربیتی |
شماره صفحات | ۱۷ |
شماره مجلد | ۱۸ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۰/۰۹/۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC ,JCR |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی با میانجیگری خودکارآمدی اجتماعی بر اضطراب اجتماعی و کمالگرایی دانش آموزان دختر انجام شد. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی صورت گرفت. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان کاشان در سال تحصیلی99-98 با حدود تقریبی 6000 نفر بود. از میان 120 نفر از دانشآموزان یکی از مدارس دخترانه ابتدایی شهرستان کاشان که به شکل نمونه گیری دردسترس انتخاب شده بود؛ 20 نفر که بالاترین و 20 نفر که پایین ترین میزان خودکارآمدی اجتماعی را داشتند، انتخاب شد و در نهایت با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه (2 ساعته) تحت آموزش هوش هیجانی بر مبنای نظریه هوش هیجانی گلمن (1995) قرار گرفتند. ابزار جمعآوری داده ها نیز پرسشنامه های اضطراب اجتماعی (کانور، 2000)، کمالگرایی (هیل و همکاران، 2004) و خودکارآمدی اجتماعی (کنلی، 1989) بود. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش هوش هیجانی باعث کاهش اضطراب اجتماعی و کمالگرایی سازش نیافته و افزایش کمالگرایی سازشیافته در دانش آموزان میشود. همچنین نتایج نشان داد خودکارآمدی اجتماعی در تأثیر آموزش هوش هیجانی بر اضطراب اجتماعی و کمالگرایی سازش یافته نقش میانجیگری دارد (0/05>P). ولی در تأثیر آموزش هوش هیجانی بر کمالگرایی سازش نیافته نقش میانجی ندارد (0/05
tags: هوش هیجانی، خودکارآمدی اجتماعی، اضطراب اجتماعی، کمالگرایی