نویسندگان | فریبرز صدیقی ارفعی,محبوبه خنشان,ریحانه تابش |
---|---|
نشریه | پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۰/۱۰/۲۶ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر کاهش میزان تعارضات همشیران در بین دانشآموزان پسر انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی و از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان کاشان تشکیل میدادند که از این میان تعداد 30 دانشآموزکه حداقل دارای یک خواهر/ برادر بودند (با سن 4 سال به بالا و کسب نمره 70 به بالا در پرسشنامه رابطه با خواهر/ برادر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه رابطه با خواهر/ برادر (هودسون و همکاران، 1995) استفاده شد. سپس برنامه آموزش مهارت حلمساله برای افراد گروه آزمایش طی 8 جلسه 60 دقیقهای اجرا گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد و یافتههای حاصل نشان داد که آموزش مهارت حل مساله بر کاهش تعارضات بین همشیران اثربخش بوده است. پیگیری نتایج در یک دوره 2 ماهه نیز حاکی از ماندگاری اثر این آموزش بود.
tags: مهارت حل مسئله، تعارض، تعارض همشیران