ارتباط سبک های دلبستگی ، روش های مقابله و ابراز وجود در دانشجویان

نویسندگانفریبرز صدیقی ارفعی,محمد رضا تمنائی فر,زکیه نجاریان
نشریهاندیشه های نوین تربیتی
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشارdate-error
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

در پژوهش حاضر ارتباط سبک های دلبستگی، روش های مقابله و ابراز وجود در دانشجویان بررسی شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه¬ی آماری، دانشجویان دانشگاههای کاشان در سال تحصیلی 91-90 بودند که از این تعداد، 400 نفر با شیوه نمونه¬گیری طبقه¬ایی انتخاب شدند. برای گردآوری داده¬ها از سه پرسشنامه سبک¬های دلبستگی هازن و شاور (AAI)، مقیاس سبک¬های مقابله¬ا¬ی اندلر و پارکر (CISS) و ابرازوجود گمبریل-ریچی (AI) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده استفاده شد. نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که سبک¬های دلبستگی؛ سبک مقابله¬ای مسأله¬مدار، سبک مقابله¬ای اجتناب¬مدار و ابرازوجود، را به صورت مثبت پیش¬بینی می¬کنند. همچنین سبک دلبستگی ناایمن-اجتنابی، سبک مقابله¬ای هیجان¬مدار را به صورت مثبت و سبک مقابله¬ای مسأله-مدار و ابرازوجود را به صورت منفی پیش¬بینی می¬کند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون در دختران و پسران نیز بیانگر آن است که تفاوت بین دانشجویان دختر و پسر در پیش بینی سبک¬های مقابله¬ای و ابرازوجود توسط سبک¬های دلبستگی معنادار می¬باشد. لذا نتایج این پژوهش همسو با یافته¬های پژوهش¬های پیشین، نشان دهنده آن است که سبک¬های دلبستگی، سبک-های مقابله¬ای¬ و ابراز وجود را به صورت معنادار پیش¬بینی می¬کنند.

tags: سبک¬ دلبستگی¬ناایمن؛ سبک دلبستگی ایمن؛ سبک¬ مقابله¬ای مسأله¬مدار؛ سبک مقابله¬ای هیجان¬مدار؛ ابراز وجود؛ دانشجویان.