اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر کاهش میزان تعارضات همشیران

نویسندگانفریبرز صدیقی ارفعی,محبوبه خنشان,ریحانه تابش
نشریهپیشرفت‌های نوین در علوم رفتاری
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۰/۱۰/۲۶
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر کاهش میزان تعارضات همشیران در بین دانش‌آموزان پسر انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری را کلیه دانش‎‌آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان کاشان تشکیل می‌دادند که از این میان تعداد 30 دانش‌آموزکه حداقل دارای یک خواهر/ برادر بودند (با سن 4 سال به بالا و کسب نمره 70 به بالا در پرسشنامه رابطه با خواهر/ برادر) به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و‌ به‌صورت تصادفی در دو گروه‌ آزمایش و گواه جایگزین شدند. به‌منظور گرد‌آوری اطلاعات از پرسشنامه رابطه با خواهر/ برادر (هودسون و همکاران، 1995) استفاده شد. سپس برنامه آموزش مهارت‌ حل‌مساله برای افراد گروه آزمایش طی 8 جلسه 60 دقیقه‌ای اجرا گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد و یافته‌های حاصل نشان داد که آموزش مهارت حل مساله بر کاهش تعارضات بین همشیران اثربخش بوده است. پیگیری نتایج در یک دوره 2 ماهه نیز حاکی از ماندگاری اثر این آموزش بود.

tags: مهارت حل مسئله، تعارض، تعارض همشیران