نویسندگان | فریبرز صدیقی ارفعی,ریحانه تابش |
---|---|
نشریه | نشریه علمی رویش روان شناسی |
شماره صفحات | ۳۳ |
شماره مجلد | ۹ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹/۱۲/۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر احساس تنهایی و کفایت اجتماعی نوجوانان دختر دارای نشانههای نوموفوبیا انجام شد. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری را دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه (99-98) در شهرستان کاشان تشکیل میدادند. تعداد 40 نفر از دانشآموزانی که در پرسشنامه نوموفوبیا بالاترین نمره را کسب کرده بودند به صورت هدفمند گزینش و به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش جایگزین شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه نوموفوبیا (ییلدریم و کوریا، 2015)، پرسشنامه احساس تنهایی اجتماعی-عاطفی (دیتوماسو، برانن و بست، 2004) و پرسشنامه کفایت اجتماعی (پرندین، 1385) استفاده شد. برنامه آموزش مهارتهای زندگی در 10 جلسه 1.5 ساعته برای اعضای گروه آزمایش اجرا گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافتههای حاصل نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی منجر به کاهش احساس تنهایی و افزایش کفایت اجتماعی در دانشآموزان دارای نوموفوبیا شده است (001/0p<). با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میگردد آموزش مهارتهای زندگی در برنامه دانشآموزان دارای نوموفوبیا گنجانده شود.
tags: مهارتهای زندگی، احساس تنهایی، کفایت اجتماعی، نوموفوبیا