نویسندگان | فریبرز صدیقی ارفعی,نجمه اسکندری خزاقی,خدیجه شیروانی |
---|---|
نشریه | رویش روان شناسی |
شماره صفحات | ۲۵ |
شماره مجلد | ۱۳ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۳/۰۳/۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | JCR |
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خودشفقتورزی در رابطه بین طرحوارههای ناسازگار اولیه با کیفیت زندگی و پریشانی روانشناختی در دانشآموزان دختر بود. روش تحقیق توصیفی-همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر 20-15 ساله شهرستان کاشان در سال تحصیلی1403-1402بود که از میان آنها تعداد 220 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از مقیاس پریشانی روانشناختی (DASS-21، لاویبوند و لاویبوند، 1995)، پرسشنامه خودشفقتورزی (SCQ، نف، 2003)، پرسشنامه کیفیت زندگی (WHOQOL-BREF، سازمان جهانی بهداشت، 1996) و فرم کوتاه طرحوارههای ناسازگار اولیه (YSQ-SF، یانگ، 1999) استفاده شد. دادهها به وسیله تحلیل معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تمام طرحوارهها بر کیفیت زندگی و خودشفقتورزی به صورت منفی و معنادار و بر پریشانی روانشناختی به صورت مثبت و معناداری اثر مستقیم دارند (05/0>p). همچنین، خودشفقتورزی به صورت مثبت و معنادار بر کیفیت زندگی و به صورت منفی و معنادار بر پریشانی روانشناختی اثر مستقیم دارد و تمام حوزههای طرحوارههای ناسازگار اولیه، بهطور غیرمستقیم، میتوانند بر کیفیت زندگی و پریشانی روانشناختی تأثیر بگذارند (05/0>p). مدل از برازش مطلوب برخوردار بود. میتوان نتیجه گرفت که خودشفقتورزی میان حوزههای طرحوارهای با کیفیت زندگی و پریشانی روانشناختی دانشآموزان دختر نقش میانجیگری ایفا میکند
tags: پریشانی روان شناختی، خودشفقت ورزی، طرحوارههای ناسازگار اولیه، کیفیت زندگی