نویسندگان | فریبرز صدیقی ارفعی-زکیه نجاریان خوراسگانی |
---|---|
تاریخ انتشار | ۲۰۱۶-۱-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - ترویجی |
چکیده مقاله
پژوهشهای انجام شده درباره نظریه دلبستگی، بیانگر اهمیت آن در ابعاد متعددی از زندگی افراد می- باشد. بر طبق این نظریه، کیفیت دلبستگی تبیینکننده تفاوتهای فردی در تنظیم روابط بینفردی می- باشد. با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای دلبستگی با ابرازوجود در دانشجویان انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعهی آماری، دانشجویان 19 بودند که از این تعداد، 099 نفر با شیوه نمونهگیری طبقه- - دانشگاههای کاشان در سال تحصیلی 19 و )AAI( ایی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه سبکهای دلبستگی هازن و شاور استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از هر دو نوع آمار توصیفی )AI( ابرازوجود گمبریل-ریچی )میانگین و انحراف استاندارد( و آمار استنباطی )آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون به روش گام به گام( استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سبک دلبستگی ایمن با ابرازوجود رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین، بین سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی و دوسوگرا با ابرازوجود رابطه منفی معنادار مشاهده گردید. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون در دختران و پسران نیز بیانگر آن است که در تبیین متغیر ابرازوجود توسط سبکهای دلبستگی، در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود ندارد .لذا نتایج این پژوهش همسو با یافتههای پژوهشهای پیشین، نشان دهنده آن است که سبکهای دلبستگی، واریانس متغیر ابراز وجود را به صورت معنادار پیشبینی میکنند.