نویسندگان | سیده مریم صادقیان مطهر,امیر حسین چیت سازیان |
---|---|
همایش | نخستین همایش بین المللی هنر و صناعات در فرهنگ و تمدن ایرانی– اسلامی با تاکید بر هنرهای رو به فراموشی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۶-۰۵-۱۱ - ۲۰۱۶-۰۵-۱۱ |
محل برگزاری همایش | 1 - اصفهان |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه هنر اصفهان و دانشگاه اصفهان |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
چکیده سفالگری در ایران سابقه ای طولانی دارد،یکی از انواع سفالینه هایی که در جغرافیای تاریخی ایران بدست آمده سفال های منقوش گلابه ای نیشابور موسوم به سفالینه های نخودی است که به دلیل وجود برخی ویژگی های منحصر بفردی از جهات مختلف شایسته ی مطالعهی بیشتری هستند.این آثار به لحاظ بررسی اصول زیبایی شناسی رنگ ونقش بسیار حائز اهمیت هستند زیرا رنگ ها ونقوش بکاررفته در آن ها در بین سایر تولیدات منطقه ای نیشابور در همان زمان تفاوت چشمگیری دارد. اهداف این پژوهش پاسخگویی به سوالاتی از این قبیل است: .1 آیا رنگهای بکار رفته در تزئین این آثار مفهوم نمادین دارند؟ .2 رنگها با مفهوم تصاویر مرتبط هستند یا خیر؟ .3 کاربرد کدام یک از رنگها بیشتر است؟ در این پژوهش توصیفی تحلیلیکه اطلاعات آن به شیوه ی کتابخانه ای گردآوری شده به معرفی اجمالی این آثار و بررسی عناصر مطرح در - زیبایی شناسی آن ها پرداخته شده است و 11 نمونه از این سفالینه ها با نقوش مختلف به عنوان جامعه آماری نمونه مورد مطالعه ی قرار گرفته است.نتیجه این بررسی نشان می دهد که رنگ های بکاررفته در تزئینات این آثار علاوه بر پوشانندگی سطح سفال جنبه ی نمادین نیز دارد که مرتبط با مفاهیم نقوش ترسیم شده است.
کلید واژه ها: واژگان کلیدی: سفال اسلامی،سفال نخودی،زیبایی شناسی رنگ ،سفال نیشابور، نمادگرایی رنگ ، سفال منقوش