نویسندگان | سپیده شریفی,امیر حسین چیت سازیان |
---|---|
همایش | اولین کنفرانس ملی نماد شناسی در هنرایران بامحوریت هنرهای بومی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۷-۱۱-۰۱ - ۲۰۱۷-۱۱-۰۲ |
محل برگزاری همایش | 1 - بجنورد |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه بجنورد |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
نماد به چیزی گفته می شود که نمی تواند به روشی دیگر بیان شود. یعنی مفاهیمی که به زبان مستقیم قابل بیان نیستند و زبان با همه محدودیت هایش قادر به انتقال این مفاهیم نیست. استفاده از نماد جزو ضروریات زندگی بشر محسوب می شود چون همواره معانی و مفاهیمی غیر فیزیکی برای بشر وجود داشته و دارد. نماد ابزاری است برای بیان تصور یا مفهومی که برای حواس ما غایب بوده و ناشناختنی و غیبی محسوب می شود. عجز زبان از بیان برخی مفاهیم به این سبب است که زبان انسان صورتی تحلیلی، استدلالی و عقلانی دارد و منطبق با عقل بشر است و در واقع زبان ابزاری است در خدمت عقل بشری که گاه از بیان مفاهیمی غیر عقلی و فراعقلی و شهودی عاجز می شود زبان هنر فرش دستبافت، زبان نمادین و رمزگونه است. رموز و نمادها حامل معنای درونی و ذاتی این هنر می باشد. تنها راه بررسی معنای هنر فرش و آثار هنری آن بررسی این نمادها و سمبل ها است. در این پژوهش، نقشه ی فرشی از نگارنده با هدف نماد شناسی و استفاده از متداول ترین نمادها در فرش دستبافت، شامل ترنج، درخت، گل هشت پر، شیر، ستاره، مربع، طاووس انتخاب شده است. آنالیز نقوش بکار رفته دراین طرح و نمایش نگاره ها به صورت جداگانه از منظر نمادین مورد کنکاش قرار گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش به شیوه کتابخانه ای، از نوع توصیفی می باشد. طراحی آگاهانه و نمادگرا در فرش دستبافت با ذکر طبقه بندی و کاربرد نمادها در نقشه انتخابی هدف اصلی این پژوهش می باشد. واژه های
کلید واژه ها: فرش دستباف، نمادگرایی،طرح ونقش