رزومه
QR


امیرحسین چیت سازیان

امیرحسین چیت سازیان

دانشیار

بازنشسته

دانشکده: دانشکده معماری و هنر

گروه: مطالعات عالی هنر

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه
QR
امیرحسین چیت سازیان

دانشیار امیرحسین چیت سازیان

بازنشسته
دانشکده: دانشکده معماری و هنر - گروه: مطالعات عالی هنر مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

تاریخ تولد

۱۳۳۵/۱۰/۰۱

نمایش بیشتر

نمادپردازی نقوش ظروف اسگرافیتو در دوران اسلامی

نویسندگانلیلا شریعتی باغملکی,امیر حسین چیت سازیان
همایشنخستین همایش بین المللی هنر و صناعات در فرهنگ و تمدن ایرانی¬–¬ اسلامی با تاکید بر هنرهای رو به فر
تاریخ برگزاری همایش2016-05-11 - 2016-05-12
محل برگزاری همایش1 - اصفهان
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه اصفهان ودانشگاه هنر اصفهان
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله

چکیده ظروف اسگرافیتو از نظر تکنیک و نقش، جایگاه ویژه¬ای در گروه سفالینه¬های دوران اسلامی دارند که بخش عمده و مهم آنها متعلق به سده¬های 4 تا 6 هجری هستند. ¬نقوش ظروف اسگرافیتو به واسطه¬¬ی حکاکی بر روی آنها نقش بسته است که این نقوش در سه گروه حیوانی، گیاهی و انسانی دسته¬بندی می¬شوند و هر یک از آنها نشان دهنده¬ی نماد ویژه¬ای هستند. این مقاله با هدف بررسی نقوش ظروف اسگرافیتو و نمادپردازی که در این نقوش صورت گرفته است، در صدد پاسخگویی به سوالات زیر است: 1. کدام گروه از نقوش سهم بیشتری در تزیین ظروف اسگرافیتو دارد؟ 2. آیا تمامی نقوش در ظروف اسگرافیتو، جنبه¬ی نمادین داشته است؟ پژوهش پیش¬رو با شیوه¬ی گردآوری اطلاعات کتابخانه¬ای و روش توصیفی_تحلیلی انجام شده که ده نمونه به عنوان جامعه آماری از ظروف اسگرافیتو انتخاب شده ومورد مطالعه قرار گرفته¬است.نتیجه¬ی حاصل از این پژوهش نشان می¬دهد که؛ نقوش حیوانی نسبت به دو گروه دیگر بیشتر به کار رفته است و نقوش گیاهی به¬طور عمده به عنوان عنصری تزیینی در میان نقوش دیگر خودنمایی می¬کند.