نویسندگان | سیدمحمدمهدی میرزا امینی,امیر حسین چیت سازیان,سیدعبدالجابر قدرتیان,سیدجلال الدین بصام |
---|---|
همایش | همایش اقتصاد هنر ایران |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۸-۰۴-۰۵ - ۲۰۱۸-۰۴-۰۵ |
محل برگزاری همایش | 1 - شیراز |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه بین المللی امام رضاع و فرهنگستان هنر |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
فرش دستباف ایران با برند جهانی پرشین کارپت در بازارهای بین المللی از اعتبار و شهرت فراوانی برخوردار است. این نکته یک مزیت رقابتی در بازارهای صادراتی ایران مخصوصا بازارهای سنتی فرش دستباف محسوب می شود. که لازم است با مدیریت مناسب از این نام و نشان نیک تجاری حفاظت شود. برند جهانی پرشین کارپت شامل زیر برندهایی با نام مناطق جغرافیایی ایران مثل فرش تبریز، کاشان، قم، هریس و ... است که در سه گروه کلی شهری، روستایی و ایلات و عشایر قابل دسته بندی است. هر یک از این برند مناطق جغرافیایی بدون این که با فعالیت های تشویقی و ترفیعی برند خود را تثبیت کرده باشند با ویژگی های محصول و تمایز در تکنیک بافت، طرح و نقش، رنگ، ابعاد و تراکم در طول زمان به شهرت و نامی متناسب با منطقه بافت خود مشهور و شناخته شده اند. این تحقیق با مطالعه مدل های مختلف ارزیابی برند نهایتا با مدل مفهومی ارزیابی ارزش ویژه برند آکر و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق فروشندگان و صادر کنندگان فرش دستباف بوده اند که بر اساس ارزیابی واکنش مصرف کنندگان فرش به پرسش های محقق ساخته تحقیق که بر پایه مدل مفهومی آکر تهیه شده بودند پاسخ گفته اند. نتایج این تحقیق که با استفاده از تکنیک تاپسیس انجام شده نشان می دهد ارزش ویژه برند مناطق جغرافیایی تفاوت معناداری دارند و وابستگی کامل به ویژگی های محصول دارد. این نکته از این نظر حائز اهمیت است که برند مناطق جغرافیایی وابسته به لوگو یا نشان تجاری شرکت ها نیست ولی در عین حال به عنوان یک برند شناخته می شود. فلذا لازم است ضمن حفظ ویژگی های بافت، طرح و نقشه، رنگ و اصالت های رنگ آمیزی منطقه، تولید و ... بر اساس الگوهای تعریف شده آن منطقه خاص بر تبلیغ برندهای شرکتی بر اساس برند مناطق جغرافیایی در راستای ارتقا ویژگیهای رقابتی فرش دستباف در بازارها تاکید شود.
کلید واژه ها: واژه های کلیدی: فرش دستباف، مناطق جغرافیایی فرش، برند فرش دستباف، برند مناطق جغرافیایی، بازار فرش دستباف