نویسندگان | امیر حسین چیت سازیان,سارا عبدکریمی مهابادی |
---|---|
همایش | ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلالامی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۱-۱۱-۱۲ - ۲۰۲۱-۱۱-۱۲ |
محل برگزاری همایش | 1 - تبریز |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه هنر اسلامی تبریز |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
چکیده قالی قم به عنوان یکی از جلوه های هنر ایرانی به دلیل برخورداری از قابلیت های هنر اسامی، محملی برای ظهور این هنر است. نگاه مطلق هنری، مدگرایی و تجاری به آن این ویزگی فرش قم را محو و نابود می سازد. به همین علت در این مقاله، سعی شده تا چهار چوب های زیبایی شناسی فرش یاد آور شود تا با حفظ این چهار چوب ها دست به نوآوری زده شود نه بدعت. ونیز عوامل انحطاط نقش و رنگ فرش را بر شماریم تا با دمیدن روحی تازه به طرح فرش قم از اصالت آن نکاهیم. بنابر این پژوهش در این باره را در مورد فرش قم ضروری می دانیم. تحقیق حاضر با روش کتابخانه ای وبر اساس در یافت اطلاعات از نمونه های واقعی به روش کیفی در گونه ی تحلیلی – توصیفی به انجام رسیده است. این نتیجه حاصل شده که بدعت های وارد شده بر فرش قم نو ظهوراند. حاصل کار تولید کنندگان جوان و جویای نام تجاری می باشد که در فرش هایی با ابعاد کوچک این نکته بیشتر دیده می شود ودر قالی های بزرگ هنوز خوشبختانه طراحان و تولیدکنندگان متعهدی وجود دارند که با حفظ چهارچوب ها ، فرشی نوخلق می کنند که چشم نواز است و تجلی گر بهشت می باشد.
کلید واژه ها: کلیدواژه ها: نقد، زیبایی شناسی، قالی قم، هنر سنتی، بدعت و ابداع.