پاسخگویی محیط فیزیکی جهت رشد و پرورش خلاقیت کودکان؛ راهبردهایی در طراحی فضاهای آموزشی و کمک آموزشی

Authorsامیر طاهری,حمید رضا فرشچی,فریبرز صدیقی ارفعی
Conference Titleکنفرانس بین المللی معماری، شهرسازی، عمران، هنر و محیط زیست؛ افق های آینده، نگاه به گذشته
Holding Date of Conference۲۰۱۶-۰۳-۰۷ - ۲۰۱۶-۰۳-۰۷
Event Place1 - تهران
Presented byجهاددانشگاهی
PresentationSPEECH
Conference LevelNational Conferences

Abstract

از میان عوامل متعدد تاثیرگذار در رشد و پرورش خلاقیت، چگونگی تاثیر محیط فیزیکی بر کودکان، از مسایل مهم طراحی فضاهای آموزشی و کمک آموزشی امروز می باشد. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به راهبردهای کاربردی در طراحی فضاهای ویژه کودک، با تاکید بر رشد و پرورش خلاقیت انجام شده است. روش تحقیق آن به صورت کیفی و بر مبنای پیشینه موضوع است که از تحلیل محتوی متون روان شناسی رشد کودک، خلاقیت، طراحی معماری و منظر شکل گرفته و نتایج آن به روش استدلال منطقی استخراج گردیده است. یافته تحقیق حاکی از آن است که محیط خلاق ضمن تامین نیازهای روانی و جسمانی کودکان، با داشتن کیفیت هایی همچون: انعطاف پذیری، تنوع، چالش برانگیزی، بی انتهایی، پیچیدگی، وحدت ادراکی، بداعت و غنا؛ می تواند در کنار ایجاد فرصت هایی برای شخصی سازی و مشارکت کودکان در ساخت فضاهای داخلی یا منظر، ، بستر مناسبی برای رشد و پرورش خلاقیت کودکان در تلفیق با فضاهای طبیعی باشد.

tags: کودک، پرورش خلاقیت، محیط فیزیکی، کیفیت های محیط