| Authors | مرضیه زینعلی,حمید رضا فرشچی,محمدرضا عطایی همدانی |
| Journal | نشریه علمی مرمت و معماری ایران |
| Page number | ۱ |
| Volume number | ۱۳ |
| IF | ثبت نشده |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | 1402/09/30 |
| Journal Grade | Scientific - research |
| Journal Type | Typographic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | ISC |
Abstract
نگاه حداقلی و سوداگرایانه به مسکن موجب شده طرح خانه های امروزی به نیازهای روانی ساکنان ب هخصوص
بانوان- ک ه در فرهنگ ایرانی اساس و محور معنوی خانه هستند- به درستی پاسخگو نباشد. ازاین رو، ضرورت دارد
این موضوع از جوانب مختلف بررسی شود. از آنجا ک ه در فرهنگ ایرانی، پیش و پس از اسلام، زنان همواره جایگاه
ویژه و قابل احترامی داشته اند، در آثار تمدنی ب هویژه معماری، م یتوان چنین نگرشی را بررسی ک رد. آنچه در این
زمینه م یتوان پرسید اینکه وجوه ممیزه روا نشناختی زنان در نگرش ایرانی- اسلامی چیست و چگونه این وجوه در
معماری خانه ایرانی اثرگذار بوده است؟ در این پژوهش، برای شناسایی مؤلفه های روا نشناختی زنان در معماری از
روش اسنادی و ک تابخانه ای و برای تطبیق مؤلف ه های جنسیتی با مصداق معماری، از روش مشاهده میدانی استفاده
شده است. نمونه مورد مطالعه خانه "مل کالتجار" در اصفهان است. این بنا از نمونه خان ههای قاجاریِ با یکفیت و
دارای تنوع فضایی است و ک ه ب هدرستی بازتا بدهنده زندگی خانواده ایرانی در آن دوره است. در بررسی این خانه
یافته ها نشان م یدهند در طراحی خانه ایرانی فضاها و طرح معماری آن با توجه به ویژگی های جنسیتی سازماندهی
و شکل داده شده تا زنان نیز در فضای زندگی از آسایش و راحتی، حفظ ارزش، حفظ حقوق، عزت نفس، تنوع، حفظ
روحیه و احساسات خویش، برخوردار باشند.
مؤلفه های ی ادشده با ک ارکرد، فرم، ارتباط با بستر طبیعی، انتخاب مصالح و تزئینات منطبق است؛ و در نهایت
م یتوان دریافت بسیاری از فضای خانه های ایرانی قابل انطباق بر ویژگی های زنانه است.