Authors | سیدعلی روحانی,سید محمد راستگو فر,علیرضا فولادی,رضا شجری,محمدمصطفی رسالت پناهی |
---|---|
Journal | مطالعات شبه قاره |
Page number | ۱۵۹ |
Volume number | ۱۳ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۴۰۰/۰۱/۱۵ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC |
Abstract
شیخ ابوالفیض بن مبارک(954ـ 1004ه.) متخلّص به فیضی از بزرگترین شاعران قرن دهم هجری و ملکالشعرای دربار اکبرشاه بودهاست. بر خلاف دیدگاه کسانی که او را ملحد و دیوانش را سرشار از کفریات دانستهاند، او در بارۀ دین نگاهی ژرف و با آموزههای عرفانی آشنایی بسیار داشتهاست و در عین حال از تنگنظری و تعصب به دور بوده و دیوان او گنجینهای عرفانی است. در این مقاله بر بنیاد این فرضیهها و با روش توصیفی- تحلیلی کوشیدهشدهاست که اندیشههای عرفانی و اثرپذیری از مکاتب گوناگون عرفانی در دیوان فیضی واکاوی شود و به این نتایج رسیدهایم که فیضی به مکاتب عرفانی ملامتی و قلندری گرایش بیشتری داشته، همانگونه که با تصوف خانقاهی سر سازش نداشته و فراوان از مظاهر آن چون خانقاه و خرقه و شیخ و ... انتقاد کرده است. شیوة بیانش در تبیین مبارزه با نفس بیشتر حماسی و تأویلگرایانه بوده و در اندیشههای ملامتی و قلندری رندانه و طنزآمیز و در شطحیات اغراقآمیز و متناقض. حوادث اجتماعی و فرهنگی عصر او نیز در دیدگاههای او اثرها داشته، به ویژه در نگاه اشراقی او و ستایشهای بسیارش از خورشید و تساهل با پیروان دیگر ادیان و مکاتب.
tags: "شعر فارسی" "عرفان و تصوف" "فیضی"