Authors | منصوره طالبیان,روح اله صیادی نژاد,علیرضا فولادی |
---|---|
Journal | عرفان اسلامی |
Page number | ۱۹ |
Volume number | ۱۸ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC |
Abstract
آشناییزدایی شگردی است که ادیب از آن سودمیجوید تا جهان متن را به چشم مخاطب بیگانهبنمایاند و موضوع را بهگونهای بیاننماید تا درک دلالتهای معنایی دشوار بهنظررسد. این انحراف از کاربرد متعارف یک اتفاق زبانی و واسطهای برای شناخت سبک ادبی شمردهمیشود. نگارندگان در جستار حاضر به روش تحلیلی به بررسی شگرد آشناییزدایی در استعارات اشعار ابنفارض و مولوی میپردازند. تحقیق نشان از آن دارد که استعاره تماثلی در سرودههای ابنفارض جایگاهی را به خود اختصاصنداده و بسامد آن در عرفان عاشقانه او نسبت به عرفان زاهدانه بیشتر است. استعاره تجسیدیه در اشعار این دو شاعر با بسامد نزدیک به هم رعایتشده، اندیشههای انتزاعی آنان را دنبالمینماید و نشان از دلبستگیشان به تأملات درونی -عرفانی است. هر دو شاعر با انتخاب شگرد تزاحم استعاره سبب دیریابی معنا شدهاند تا از این طریق با برجستهنمودن الفاظ خویش، سبب لذت ادبی مخاطبین را فراهمآورند. آشناییزدایی شگردی است که ادیب از آن سودمیجوید تا جهان متن را به چشم مخاطب بیگانهبنمایاند و موضوع را بهگونهای بیاننماید تا درک دلالتهای معنایی دشوار بهنظررسد. این انحراف از کاربرد متعارف یک اتفاق زبانی و واسطهای برای شناخت سبک ادبی شمردهمیشود. نگارندگان در جستار حاضر به روش تحلیلی به بررسی شگرد آشناییزدایی در استعارات اشعار ابنفارض و مولوی میپردازند. تحقیق نشان از آن دارد که استعاره تماثلی در سرودههای ابنفارض جایگاهی را به خود اختصاصنداده و بسامد آن در عرفان عاشقانه او نسبت به عرفان زاهدانه بیشتر است. استعاره تجسیدیه در اشعار این دو شاعر با بسامد نزدیک به هم رعایتشده، اندیشههای انتزاعی آنان را دنبالمینماید و نشان از دلبستگیشان به تأملات درونی -عرفانی است. هر دو شاعر با انتخاب شگرد تزاحم استعاره سبب دیریابی معنا شدهاند تا از این طریق با برجستهنمودن الفاظ خویش، سبب لذت ادبی مخاطبین را فراهمآورند.
tags: شناییزدایی استعاره ابنفارض مولوی زبانشناسی