Authors | مهدی سعیدی اصفهانی,احمدرضا قاسمی,محمد حیدری رارانی |
---|---|
Conference Title | بیست و هشتمین همایش سالانه بینالمللی مهندسی مکانیک ایران |
Holding Date of Conference | ۲۰۲۰-۰۵-۲۷ - ۲۰۲۰-۰۵-۲۹ |
Event Place | 1 - تهران |
Presented by | دانشگاه صنعتی امیرکبیر |
Presentation | SPEECH |
Conference Level | International Conferences |
Abstract
تورق به عنوان مهمترین مود تخریب در چندلایههای کامپوزیتی یکی از مرسومترین و در عین حال پر اهمیتترین مودهای تخریب، شناخته میشود. یکی از روشهای کارآمد مدلسازی رشد تورق، استفاده از مدل ناحیهی چسبناک میباشد. انتخاب مناسب پارامترهای مدل ناحیه چسبناک به شدت بر روی نتایج المان محدود تاثیرگذار است. در این پژوهش، رشد مود I تورق در تیر یکسر گیردار دولبه با استفاده از مدل ناحیه چسبناک دوخطی بررسی شدهاست. با مقایسهی نتایج المان محدود با نتایج تجربی موجود در مقالات دیگر، تاثیر پارامترهایی مانند سفتی جبرانی و حداکثر تنش بر رفتار منحنی بار-جابجایی مورد مطالعه قرار گرفتهاست. تأثیر پارامتر سفتی جبرانی بر منحنی بار-جابجایی، مربوط به ناحیهی قلهی بارگذاری میباشد، بگونهای که با کاهش این مقدار، میزان ماکزیمم بار محاسباتی توسط روش المان محدود از مقدار آزمایشگاهی بیشتر میشود و در صورت افزایش بیش از حد این مقدار، خطاهای همگرائی در محاسبات نرمافزار ایجاد میگردد. پارامتر ماکزیمم تنش، علاوه بر تاثیر بر روی ناحیه قلهی بارگذاری، شیب ناحیه سخت شوندگی را نیز تحت تاثیر قرار میدهد، به نحوی که با افزایش مقدار این پارامتر، شیب منحنی بار-جابجایی نیز افزایش مییابد.
tags: مدل ناحیه چسبناک، شبیهسازی المان محدود، مود I تورق