نویسندگان | محمد افروغ,فتحعلی قشقائی فر |
---|---|
همایش | نخستین همایش بین المللی هنر و صناعات در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۷-۵-۱۲ |
محل برگزاری همایش | اصفهان |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
چکیده مقاله: هنرهای بومی، قومی و کاربردی مصداقی از هویت هنری و بخش ارزش مدار و تحسین برانگیز میراث فرهنگی و اقتصاد هنرمند- صنعت گرا ایرانی است که با سیر صعودی تغییر شیوه ی زندگی و عدم تطبیق با کاربرد زندگی امروزی، به مرور، کاربرد و حتا هویت خویش را از دست دادند. هنر نمدمالی یکی از هنرهای بومی و کاربردی است که ضمن داشتن سابقه ای دیرینه در ادوار مختلف و مرتفع ساختن نیازهای زندگی روزمره، به دلیل از دست دادن کاربرد، دچار اضمحلال و فراموشی و رو به کم رنگی می رود. نمد به لحاظ برخورداری از ویژگی ها، ظرفیت ها و قابلیت های منحصر به فرد می تواند در قالب و کاربرد جدید به ادامه ی حیات خود امیدوار باشد. بی شک این ادامه ی حیات و حضور منوط به تغییر کاربردی مطابق با خواست و نیاز مصرف کننده باشد و این مهم خود به تمرکز و توجه به عنصر خلاقیت و نوآوری در نمد است. خلاقیت و نوآوری در هنرهای بومی، قومی و کاربردی از مؤلفه های ضروری در صیانت و ماندگاری این نوع از هنرها و خاصه هنر نمدمالی است. امروزه رسالت و راهبرد هنرمندان و صنعت گران هنرهای سنتی و صنایع دستی، تولید این گونه هنرها با توجه به دو مقوله ی فرهنگی و اقتصادی می باشد و هر دو مقوله، نیازمند عزم جدی و اهتمام ویژه در به کارگیری خلاقیت و نوآوری است. حریر نمد که موضوع این مقاله است، نسل نوظهوری از هنر نمدمالی است که به واسطه ی خلاقیت و نوآوری هنرمند توانسته است در قالب و نگرشی جدید جوهر اصالت نمد را حفظ، احیاء و تکثیر و خود را مهیای ورود به بازار تولید و عرضه بر مشتری نماید. در این مقاله، نویسندگان ضمن مطالعه و توصیف هنر نمدمالی به معرفی حریرنمد و فرآیند تولید این پدیده ی نمدی می پردازند. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است. و روش گردآوری اطلاعات از نوع میدانی و کتابخانه ای است.