بررسی کارکردهای بازپرورانه اجرای حق برخورداری از آموزش‌وپرورش در زندان‌های استان اصفهان

نویسندگانالناز جهانگیری - سعید قماشی
نشریهپژوهشنامه حقوق کیفری
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۱۷-۰۷-۰۱
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

محرومیت زندانیان از حقوق اساسی­شان حین اجرای مجازات، کارکردهای بازپرورانه مجازات را از بین
می­برد. ایجاد محیط تحصیلی، رضایت از مسؤولان و امکانات آموزشی در زندان از فعالیت­های مهم در حوزه­ی بازپروری زندانیان است که امکان دسترسی به محیطی که فرد سواد آموخته و با آموزه­های تربیتی آشنا شود، فراهم می­گردد. مقاله حاضر با توزیع پرسش­نامه میان 239 نفر در زندان­های مرکزی استان اصفهان و شهر کاشان، کارکردهای بازپرورانه اجرای این حق را مطالعه و میزان عملکرد زندان‌ها در دسترسی به محیط تحصیلی مطلوب و میزان رضایت زندا­نیان از مسئولان را ارزیابی می­کند. پژوهش بر اساس هدف، توصیفی ـ تحلیلی و با روش پیمایشی است. یافته­ها نشان می­دهد با افزایش رضایت از امکانات تحصیلی، میزان رضایت از عملکرد مسئولان فرهنگی افزایش و با اجرای برنامه­های آموزشی، تمایل به ارتکاب جرم کاهش می­­یابد. بررسی روابط بین متغیرهای بالا، می­تواند در جهت ارتقای عملکرد زندان­ها در زمینه بازپروری مجرمان برنامه­ریزی­های متناسب پیش­بینی کند.