Authors | مجید الیاسی,وحید مدانلو,بهنام آخوندی,حسین طالبی قادیکلائی,فرزاد احمدی خطیر |
---|---|
Journal | مهندسی مکانیک مدرس |
Page number | ۲۵۷ |
Volume number | ۲۳ |
IF | ثبت نشده |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۴۰۲/۰۱/۱۴ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC |
Abstract
خمکاری لولههای جدار نازک یکی از فرآیندهای مهم برای ساخت قطعات در صنایع خودروسازی و هوافضا می باشد. این مقاله به بررسی تجربی اثر عملیات حرارتی روی خمپذیری لولههای جدار نازک آلومینیومی از جنس آلیاژ 6063AA میپردازد. با استفاده از فرآیند خمکاری کششی دورانی هیدرولیکی، میزان عدم دایروی بودن سطح مقطع لولههای آلومینیومی نمونه اولیه، آنیل شده و پیرسازی مصنوعی شده در فشارهای سیال مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در آزمایشهای تجربی، نسبت قطر به ضخامت لولهها 88/13، نسبت خم بحرانی 6/1، قالب فشار ثابت و زاویه خم 90 درجه در نظر گرفته شدند. با بررسی نتایج مشخص شد که عملیات حرارتی و فشار سیال تاثیر بسزایی در کیفیت لولههای خم شده دارند. با افزایش فشار سیال تا 6/3 مگاپاسکال، میزان عدم دایروی بودن سطح مقطع بحرانی در همه نمونهها کاهش یافته به طوریکه بیشترین میزان کاهش در نمونه آنیل شده به میزان 49% رخ داده است. همچنین در نمونه پیرسازی شده میزان عدم دایروی بودن سطح مقطع بحرانی حدود 46% کاهش مییابد. همچنین مشاهده شد که در فشار 6/3 مگاپاسکال، میزان عدم دایروی بودن سطح مقطع بحرانی نمونه آنیل شده در مقایسه با نمونه پیرسازی شده به میزان 19% بهبود یافته است.
tags: خمکاری، عملیات حرارتی، فشار سیال، عدم دایروی بودن