نویسندگان | حسین طالبی قادیکلائی,مجید الیاسی,یعقوب دادگر اصل,علی زین العابدین بیگی,محمد مهدی داودی |
---|---|
نشریه | کارافن |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۱/۰۲/۱۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
از صفحات دو قطبی فلزی به عنوان یکی از بخشهای اصلی تشکیل دهندۀ پیل سوختی می توان یاد کرد. روش های مختلفی نظیر فرایندهای شکل دهی هیدروفرمینگ، الکترومغناطیسی، استمپینگ و شکل دهی لاستیکی برای تولید این صفحات به کار می رود. در این مطالعه، اثر لایه لاستیکی در تولید صفحات دو قطبی فلزی به روش شکل دهی لاستیکی بررسی شده است. برای شکل دهی صفحات دو قطبی از جنس SS316 با ضخامت 0/1 میلی متر از قالبی با الگوی محدب و شیارهای مارپیچ موازی استفاده گردید. در ابتدا اثر نیروی شکل دهی بر عمق کانال در دو راستای عرضی و طولی مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج آزمایشگاهی حاکی از آن است که نسبتی مستقیم بین عمق کانال و نیروی اعمالی وجود دارد و در راستای عرضی بیشترین میزان عمق کانال در نیروهای مختلف رخ می دهد. علاوه بر این اثر سختی لاستیک بر عمق کانال صفحات دو قطبی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که حداکثر عمق کانال با افزایش سختی لاستیک، کاهش می یابد. از سوی دیگر، با کاهش زیاد سختی لایه لاستیکی، تامین فشار لازم برای شکل دهی ورق با مشکل مواجه خواهد شد. در ادامه عمق کانال های میانی و کناری در راستای طولی با هدف بررسی دقت ابعادی کانال ها، اندازه گیری شدند. نتایج آزمایشگاهی نشان داد عمق کانال ها در این راستا یکنواخت می باشد که این موضوع نشان دهندۀ دقت ابعادی قابل قبول برای نمونه های شکل داده شده است.
tags: شکل دهی فلزات، شکل دهی لاستیکی، پیل سوختی پلیمری، صفحات دو قطبی فلزی، سختی لاستیک