نویسندگان | محمدرضا فاتحی,رضا کروبی,محسن ایرانی رهقی |
---|---|
همایش | دومین همایش یافته های نوین در هوافضا و علوم وابسته |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۶-۹-۲۱ |
محل برگزاری همایش | تهران |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
در این مقاله تحلیل ارتعاشات آزاد گیربکس یک هلیکوپتر مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا یک مدل 4 درجه آزادی شامل دو حرکت خطی و دو حرکت دورانی برای گیربکس ارائه می شود. یکی از پارامترهای اساسی در ارتعاشات گیربکس ها، لقی میان یک جفت دنده درگیر است. در مدل ارائه شده برای گیربکس لقی بین دنده ها به صورت یک فنر مدل شده است. همچنین تاثیر یاتاقان های گیربکس نیز به صورت فنر در مدل ارائه شده، لحاظ شده است. دنده های چرخ دنده به صورت یک تیر یک سر گیردار مدل شده و ضریب سختی فنر مدل شده برای لقی محاسبه شده است. همچنین ضریب سختی شعاعی بیرینگ ها نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. سپس معادلات حاکم بر گیربکس بر اساس روش لاگرانژ استخراج شده است و فرکانس های طبیعی سیستم بدست آمده است. همچنین تاثیر پارامترهای مختلف بر سختی شعاعی بیرینگ ها مورد مطالعه قرار گرفته است.