نویسندگان | محسن جاوری,مهدی شیخ زاده بیدگلی |
---|---|
نشریه | مطالعات باستانشناسی پارسه |
شماره صفحات | ۲۶۳ |
شماره مجلد | ۲۸ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۳/۰۶/۲۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
پژوهشهایی که اخیراً در چند محوطه فلات مرکزی ایران و افغانستان صورت گرفته است، نشانی میدهد که گونهای از تزئین سفال، یعنی تزئین استامپی، مورد توجه سفالگران دورهی ساسانی بوده است. در محوطهی ویگل واقع در شمال استان اصفهان نیز نمونههای متنوعی از نقوش استامپی به چشم میخورد. ظاهراً این شیوهی تزئین در ویگل، به نسبت سایر روشهای مرسوم بیشتر مورد استفاده بوده است. با در نظر گرفتن این موضوع، هدف از پژوهش حاضر این است که با سفال استامپی ویگل را از منظر نقوش و فراوانی، مطالعات تطبیقی و گاهنگاری بررسی و به این سوالات پاسخ دهد: سفالهای استامپی ویگل شامل چه نقوشی است و فراوانی هرکدام از این نقوش چقدر است؟ این نقوش چه شباهتهایی با سایر نقشمایههای رایج در هنرهای دورهی ساسانی دارند؟ نمونههای موجود را میتوان با کدام یک از محوطههای دورهی ساسانی مقایسه کرد؟ این پژوهش به شیوهی توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر مطالعات میدانی و کتابخانهای صورت گرفته است. نتایج حاصل از آن نشان میدهد که نقشمایههای روی 49 نمونهی مورد بررسی از سفالهای استامپی را میتوان به هفت دسته شامل نقوش قلبیشکل، گیاهی، دایرهای، هندسی، انتزاعی، طاقی-نعلی و بتهجقه تقسیم کرد. دستهی نخست نقشمایههایی مانند نقش قلبیشکل، گیاهی، نقوش دایرهای، نقوش طاقی-نعلی، بتهجقه و برخی نقوش هندسی است که هم میتوان آنها را با سفالینههای استامپی سایر محوطههای دورهی ساسانی و هم با سایر هنرهای این دوره مانند گچبری و حجاری مقایسه کرد. از منظر گاهنگاری نیز نقوش استامپی ویگل با نمونههای موجود در محوطههای ساسانی دشت ورامین-پیشوا، چال ترخان ری، قلعهگبری و لنگرود قم در داخل حوزه بررسی و محلهایی مانند قصر ابونصر، تیسفون، قلعه یزدگرد و مسعینک در خارج از حوزه بررسی سفالهای استامپی ویگل قابل مقایسه هستند. تعدادی از نقوش هندسی و ردیفهای عمودی یا افقی نقوش انتزاعی به نظر ماهیتی محلی داشتهاند و نمیتوان نمونههای مشابهی از آن یافت.
tags: آران و بیدگل، محوطهی ویگل، هنر ساسانی، سفال ساسانی، نقوش استامپی