هویت در معماری بازار و پاساژمطالعه موردی مراکز خرید کاشان *

نویسندگانجواد دیواندری,احمد دانایی نیا,مرضیه علی جان زاده
همایشمعماری، عمران و محیط زیست شهری
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۵-۲-۱۲
محل برگزاری همایشهمدان
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

هنگامی که از هویت سخن به میان می اید بِسته به ان که از چه دریچه ای و در حوزه چه علمی به ان نگریسته شود تِعاریف گوناگونی به دست خواهد امد. اکثر مردم حضور دریک فضای خاص را تجربه کرده اند اِن را ارج می نهند و از فقدان متاثر می شوند .حس کردن جهان لذتی خاص دارد . مکان های معنی دار و قابل درک تکیه گاه مناسبی هستند که خاطرات شخصی اِحساس ها وارزش ها بر ان تکیه می کنند مجموعه بازار کاشان نیز با سامانمندی فضاهای معماری و همجواری با راههای بازرگانی باستانی، یکی از پر رونقترین و باشکوهترین بازارهای ایران به شمار میآیددوران اوج و رواج بازار کاشان مربوط به زمان صفویه و به خصوص دوران شاه عباس اول است .در این تحقیق سعی بر این است که به معماری پاساژ و بازار و نقش هویت در ان پرداخته شود . روش کار در این مقاله توصیفی تحلیلی است و بر اساس روش کتابخانه ای و میدانی است .