واکاوی مؤلفه‌های سازنده کیفیت فضاهای دانشگاهی مؤثر بر افزایش تعاملات اجتماعی کاربران (نمونه‌ی مورد مطالعه: دانشکده اسلامی دانشگاه کاشان)

نویسندگانجواد دیواندری,نیلوفر فتحی,سیده آیدا برکاتی
همایشسومین کنفرانس بین المللی پژوهشهای کاربردی در مهندسی عمران معماری و مدیریت
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۶-۳-۹
محل برگزاری همایشتهران
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله

توجه به تعاملات اجتماعی کاربران با کالبد فضاهای آموزشی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، به نظر می‌رسد در معماری این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است. به همین جهت توجه به تأثیر کالبد بر رفتار استفاده کننده در رشد و ارتقاء کیفیت فضای آموزشی در جهت خدمت رسانی بیشتر به آینده‌سازان این مرز و بوم ضروری به نظر می‌رسد. این پژوهش سعی دارد تا با استفاده از مطالعات کتابخانه¬ای و مشاهدات میدانی به بازشناسی مؤلفه‌های مؤثر کیفیت در سازماندهی فضاهای دانشگاهی در جهت رسیدن به تعاملات اجتماعی کاربران با کالبد فضاهای آموزشی بپردازد؛ و از طریق مطالعه تطبیقی هر یک از مؤلفه‌ها را باز خوانی کند. برای نیل به این هدف دانشکده اسلامیِ دانشگاه کاشان در شهرستان کاشان انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که مؤلفه‌های کیفیت در سه دسته مؤلفه‌های عملکردی (تنوع، ایمنی، نفوذپذیری، انعطاف‌پذیری)، مؤلفه‌های تجربی – زیبایی (خوانایی، غنای‌حسِّی، سازگاری بصری) و مؤلفه‌های زیست محیطی (طبیعت و قابلیت‌های محیط جغرافیایی)، از جمله مؤلفه‌های تأثیرگذار در جهت افزایش تعاملات اجتماعی کاربران با محیط دانشگاهی می‌باشند، که باید مورد توجه قرار گیرند. استراتژی‌های پیشنهادی کاربردی بوده و می‌تواند راهبردی برای آگاهی طراحان نسبت به چگونگی تأثیر فضاهای دانشگاهی در جهت افزایش تعاملات اجتماعی کاربردان را فراهم آورد.