نویسندگان | سارا نجفی,جواد دیواندری,محمدرضا حاتمیان |
---|---|
نشریه | معماری شناسی |
شماره صفحات | ۱ |
شماره مجلد | ۶ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۲/۱۱/۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
دوران دانشآموزی یکی از دوران مهم زندگی هر انسانی است که در آن یادگیری صورت میگیرد و فضای آموزشی نیازمند محیطی است که با قرارگیری دانش آموز در این محیط و با تاثیر محیط بر ذهن فراگیر، یادگیری دروس ارتقاء یابد. بنابراین امر یادگیری و ارتقاء آن نیازمند بستر مناسبی است که عوامل مؤثر بر یادگیری در آن بستر فراهم شده باشد. هدف از این پژوهش ارزیابی وجود فضای سبز از دید دانشآموزان در فضای داخلی و خارجی کلاس درس و تاثیر آن بر یادگیری آنان میباشد.. روش انجام پژوهش کیفی و توصیفی- تحلیلی، از طریق مطالعات کتابخانهای، همچین تهیه و ایجاد پرسشنامه میباشد که از طریق تحلیل پرسشنامههای دانشآموزان هنرستان دخترانه کتابچی کاشان، میزان انگیزه به منظور مطالعه و انجام دروس عملی آنها در فضای سبز سنجیده شده و با توجه به علاقه آنها جهت شکوفا شدن ارتقاء یادگیری در مدارس میتوان فضای باز را مانند فضای بسته کلاس و کارگاه دروس عملی تلقی نمود تا از امکانات محیط بهره ببرند. و همچنین با ایجاد ارتباط بصری یا ملموس آنها با فضای سبز نتایجی به دست آمده که نشان میدهد از دید فراگیران، در کلاسهایی که با فضای سبز ارتباط دارند میزان انگیزه آنها به فراگیری دروس بیشتر شده و کلاس به محیط بانشاطتری تبدیل شده است.
tags: بهداشت روان، منظر و سلامت، چشم اندازه شفا بخش، شفا بخشی باغ ایرانی