نویسندگان | محسن رحیمی کلیشادی-محمدرضا اسماعیلی عطاآبادی |
---|---|
تاریخ انتشار | ۲۰۱۷-۱-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
سیستم تحتمطالعه در این مقاله یک توربین ژنراتور واقعی 017 کیلو وات - DFIG است که اخیر ا در سایت بینالود نصب شده است. اندازهگیریها و مشاهدات عینی از توربین مذکور نشان داده که در سرعتهای بالای باد، نوسانهای الکترومکانیکی با فرکانس 2 هرتز در سیستم مکانیکی ظاهر میشود که باعث لرزش توربین میگردد. کنترل توربین مذکور بر مبنای کنترل توان و بر اساس یک منحنی توان سرعت از - پیشتعیینشده توسط کارخانه سازنده صورت میگیرد. در این مقاله هدف تحلیل منشأ و علت پیدایش این نوسانها است. بنابراین در ابتدا به طراحی سیستم کنترل توان توربین ژنراتور مذکور بر اساس منحنی توان سرعت مختص توربین پرداخته میشود. در ادامه مودهای مکانیکی سیستم - - تحت شرایط بهرهبرداری و سرعتهای مختلف باد استخراج گردیده و مشخص شده که در بعضی نقاط کار نوسانات فرکانس پایین )حدود ا 2 هرتز( در پاسخ توان، سرعت و گشتاور پیچشی ژنراتور ظاهر میشود. در ادامه برای بهبود میرایی مودهای پیچشی، یک کنترلکننده کمکی پایدارساز بنام پایدارساز نوسانات پیچشی ) TOS ( پیشنهاد میشود. در پایان نتایج شبیهسازی برای سیستم تحتمطالعه آورده میشود.