نویسندگان | محبوبه حسینی، محسن سیفی، علی نجفی ایوکی |
---|---|
نشریه | مطالعات عرفانی/ پاییز 1398 |
شماره صفحات | ۱۹- ۵۰ |
شماره مجلد | ۳۰ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۸ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
زبان صوفیانه یکی از مهم ترین ابزارهای کاربست معانی سیر و سلوک و مدارج عرفانی به شمار میرود. فرید الدین عطّار(540هـ.ق) شاعر پرآوازه ایران زمین و محمد علی الرباوی(1949م) شاعر سرشناس کشور مغرب، دو تن از شاعران عارف در ادبیات جهان هستند که در آثارشان طریق سیر و سلوک را ترسیم نموده و کوشیدند تا تصویری از انسان کامل فرادید مخاطب قرار دهند و هرکدام به نحوی از سالکی سخن گفته اند که قدم در این راه صعب الوصول گذاشته است. مهم ترین متنی که تبلور رویکرد یادشده است، دو قصیده «منطق الورد» از محمد علی الرباوی و «منطق الطّیر» از عطار نیشابوری است. در پرتو اهمیت مسأله، پژوهش حاضر -که بر اساس مکتب آمریکایی در حوزه ادبیات تطبیقی و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام می گیرد- در پی همسنجی و تحلیل دو قصیده و بررسی نمادهای صوفیانه دو شاعر است و تلاش دارد در خلال آن به ارائه برخی شباهت ها و تفاوت ها بپردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد که عمده ترین شباهت این دو اثر، انتخاب هدفمند دالّ منطق در عنوان دو سروده، هدف مشترک سیر سالک، شباهت در کاربست رمز «باز» برای سالک، عذرآوریِ باز در ادامه مسیر و نیز به کارگیری برخی نمادهای عرفانی چون ستر، سلطان، سرّ، ضوء، طریق و.. است. از جمله تفاوت ها میتوان به اختلاف در انتخاب پیر و راهنما و تفاوت در به کارگیری نماد بلبل و گل اشاره کرد. راز آشکار شده در کل داستان، بیانگر این نکته است که درک حقیقت هستی جز با حقیقت خود انسانی، امکان پذیر نیست و رسیدن به حقیقت انسان، کاری بس دشوار و طاقت فرساست.
tags: محمد علی الرباوی، عطّار، منطق الورد، منطق الطّیر، ادبیات تطبیقی.