نویسندگان | راضیه سادات میرصفی، علی نجفی ایوکی، امیرحسین رسول نیا |
---|---|
نشریه | پژوهش های ادبی- قرآنی/ تابستان 99 |
شماره صفحات | ۱۵۱- ۱۷۷ |
شماره مجلد | ۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
تکرارهای آوائی و تشابهات لفظی در قرآن کریم کارکردهای معنایی دارند؛ چینش و همنشین سازی واژگان در متن قرآنی به گونهای صورت پذیرفته که آن همنشینی، در القا مفهوم مؤثرتر است و میتوان از آن به عنوان «هماوائی» یا همان «اعجاز النظم الموسیقی» یاد کرد؛ کاربست این شیوه از بیان موجب خلق مفهومی تازه میشود. نیز کمک می کند تا مفاهیم دور از هم- که گاه متضاد هم هستند- در کنار یکدیگر قرار گیرند و از رهگذر تناسب صوری و موسیقایی، به نوعی به اتّحاد معنایی و انسجام برسند. استفاده از ظرفیت همنشینی و هماوائی در قرآن، این امکان را ایجاد نموده است تا معنای مورد نظر با قوّت بیشتری به مخاطب القا گردد و باورپذیری مفهوم را دو چندان نماید. بررسی ها نشان می دهد بهرهگیری از این ظرفیت، در جزء سی ام قرآن کریم نمود بیشتری دارد و از این منظر سزاوار توجّه و پژوهش است. در پرتو اهمیّت مسأله، پژوهش حاضر میکوشد با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی هماوائی و تأثیر معنایی آن که از آن به عنوان «اعجاز مجاورت» یاد شده در جزء مورد اشاره بپردازد و نتیجة بحث را فرادید مخاطب قرار دهد. چنین استنباط می شود که چینش و همنشینی اعجازگونه واژگان، موجب برجسته سازی سخن شده و با به همراه داشتن معنا و مدلولی خاص، به طور ضمنی، نافی ایده ترادف در قرآن گشته است.
tags: قرآن کریم، همنشینی، هماوائی، معنا، اعجاز بیانی