نویسندگان | شهلا شکیبایی فر، محسن سیفی، علی نجفی ایوکی |
---|---|
نشریه | نقد ادب معاصر/ زمستان 1399 |
شماره صفحات | ۲۸۱-۳۰۴ |
شماره مجلد | ۱۹ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
نشانهشناسی لایهای با زیرساخت رمزگان، زبان، گفتار و بافت در پی تحلیلی دقیق از متن است. در چارچوب این نظریه با خوانش گفتاری نشانهها در قالب رمزگان، لایههای متنی ایجاد میگردند و هر نشانه در تعامل گفتمانی به متن تبدیل میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر آن است که بر أساس روش تحلیل نشانهشناسی به خوانش لایهای زمان در نمایشنامه «العصفور الأحدب» پرداخته شود و ضمن تبیین مهمترین نشانههای زمانی، نحوه سازماندهی آنها و ارتباطشان با دیگر سطوح نشانهای از قبیل صحنه، شخصیت، کشمکش و مکان مورد واکاوی قرار گیرد. یافتههای تحقیق نشان میدهد میان عنصر زمان با لایههای دیگر ارتباطی متقابل وجود دارد. این عنصر گاهی به صورت صریح و در محور همنشینی و گاهی به شکل ضمنی و در محور جانشینی سبب پیشبرد سطوحی همچون دکور، نور، صدا و ... میشود. از سوی دیگر آن سطوح هم در ساماندهی وگزینش مؤلفههای زمانی تأثیر بسزایی دارند. زمان چرخهای نسبت به دیگر انواع زمان کارکرد گسترهتری دارد. همچنین با تکیه بر یافته¬های تحقیق و با توجه به تحلیل نظام دلالی متن، ریشه این امر را باید در بحرانهای ساسی، اقتصادی جوامع عربی جستجو نمود.
tags: نشانهشناسیلایهای، زمان، نمایشنامهاجتماعی، العصفورالأحدب، محمدالماغوط.