نویسندگان | زهرا وکیلی، علی نجفی ایوکی، اسدالله بابایی فر، مریم جلائی |
---|---|
نشریه | نقد ادب معاصر/ زمستان 1399 |
شماره صفحات | ۷۳-۱۰۴ |
شماره مجلد | ۱۹ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
نظریه ی زیبایی شناسی انتقادی مکتب فرانکفورت، به هنر به مثابهی یک مقوله ی مستقل می نگرد و بر اصالت آن تاکید می نماید. بر اساس مبانی این نظریه، موفق بودن یک اثر هنری در گرو سازش نکردن با ناسازگاری ها و عدم تاییدآنهاست. ادونیس به عنوان شاعر نوگرای معاصر عربی، با بهرهگیری از ساختهای جدید زبانی، بر آن است تا امکان های جدید شعری را تجربه کند. زبان انتقادی وی، نظام ساکن و تاییدگر سلطه را به لرزه درمی آورد، تناقض های موجود در جامعه را افشا می کند و می کوشد تا جامعه ای بر پایه ی عدالت، آزادی و اندیشه ورزی بنا نماید. در پرتو اهمیّت مسأله، پژوهش حاضر تلاش دارد تا براساس نظریه ی زیباییشناسی انتقادی و با روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی اشعار انتقادی ادونیس در دفترهای شعری «أغانی مهیار الدمشقی»، «تنبأ أیها الأعمی» و «هذا هو إسمی» بپردازد؛ دفترهایی که در آن شاعر قضایای موجود در جامعه را به چالش میکشد و برای بیداری و روشنگری انسان معاصر و آشنایی وی نسبت به آزادی و شهامت انتقاد نسبت به نابسامانی شرایط حاضر در جهت رسیدن به جامعه تلاش مینماید. بررسی نمونه های شعری شاعر، نشان دهنده ی آن است که ادونیس به استقلال هنر، باور دارد و کوشیده تا ملت عرب را بیدار سازد. او نپذیرفته که یک شاعر در قید و بند باشد، از حکومت یا حاکم خاصی دفاع نماید و یا وامدار شخص یا اشخاصی باشد؛ بلکه از نظر او وظیفة شاعر این است تا ضمن سلطه ناپذیری، در برابر هر نیرویی که انسان را محدود می سازد و آزادی وی را سلب میکند بایستد و با آن جریان به مبارزه برخیزد.
tags: زیبایی¬شناسی انتقادی، مکتب فرانکفورت، سلطه¬ناپذیری، ادونیس.