نقد رتوریک سرود ملی کشور سوریه (با رویکرد نقد ایدئولوژیک از منظر سونیا فوس)

نویسندگانسودابه کیایی، علی نجفی ایوکی، عباس اقبالی، محسن سیفی
نشریهپژوهشنامه نقد ادب عربی/ بهار 1399
شماره صفحات۱۹۵- ۲۱۰
شماره مجلد۲۰
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۹
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

نقد رتوریک یک جریان انتقادی است که از دوران باستان در یونان شکل گرفت، این نقد در یک نگاه وسیع به دو دوره سنتی و مدرن تقسیم می شود؛ در دوره سنتی تنها یک روش نقد است که بر اساس ارکان پنجگانه خطابه ارسطو یعنی ابداع، ترتیب، سبک، حافظه و بیان شکل گرفته است و در دوره جدید و در قرن بیستم، از یک روش انتقادی به یک جریان انتقادی با چشم­ اندازهای گسترده، تبدیل شده است؛ نقد ایدئولوژیک به عنوان یکی از معروف­­ ترین این چشم­ انداز­ها، با بررسی عناصر آشکار و پنهان ایدئولوژیک در یک اثر به تبیین کارکردهای ارتباطی آن می­پردازد و از ایدئولوژی هژمونیک آن پرده بر­می­دارد، یکی از مهم ترین ژانر­ها، در ترسیم باور­های ایدئولوژیک سرود ملی است؛ سرود ملی به عنوان آواز وطن‌ پرستانه‌ای است که در باورپذیری و وحدت یک ملت نقش مهمی ایفا می­ کند. بر این اساس، پژوهش حاضر بر آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد نقد ایدئولوژیکی از منظر "سونیا فوس" به نقد و بررسی رتوریکیِ سرود ملی کشور سوریه، به عنوان کشوری با جایگاه استراتژیک و تاریخ تمدن غنی، بپردازد و از رهگذر کاوش در داده­های آشکار و پنهان زبانی، واژگان و موسیقی، عوامل تاثیر ایدئولوژیکی را در این سروده بررسی کند. از نتایج تحقیق این است که در سرود ملی این کشور، طبقات معنایی میهن، استقلال و آزادی، وحدت و اتحاد، دین و آیین و فداکاری، پر کاربردترین مفاهیم ایدئولوژیکی اند که با تلفیقی بر آمده از موسیقی، بسامد واژه ها، مخاطب را به اقناع ایدئولوژیکی رسانده ­اند.

متن کامل مقاله

tags: نقد رتوریک- نقد ایدئولوژیک- سرود ملی سوریه- مفاهیم آرمانی.