نویسندگان | سودابه کیایی، علی نجفی ایوکی، عباس اقبالی، محسن سیفی |
---|---|
نشریه | پژوهشنامه نقد ادب عربی/ بهار 1399 |
شماره صفحات | ۱۹۵- ۲۱۰ |
شماره مجلد | ۲۰ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
نقد رتوریک یک جریان انتقادی است که از دوران باستان در یونان شکل گرفت، این نقد در یک نگاه وسیع به دو دوره سنتی و مدرن تقسیم می شود؛ در دوره سنتی تنها یک روش نقد است که بر اساس ارکان پنجگانه خطابه ارسطو یعنی ابداع، ترتیب، سبک، حافظه و بیان شکل گرفته است و در دوره جدید و در قرن بیستم، از یک روش انتقادی به یک جریان انتقادی با چشم اندازهای گسترده، تبدیل شده است؛ نقد ایدئولوژیک به عنوان یکی از معروف ترین این چشم اندازها، با بررسی عناصر آشکار و پنهان ایدئولوژیک در یک اثر به تبیین کارکردهای ارتباطی آن میپردازد و از ایدئولوژی هژمونیک آن پرده برمیدارد، یکی از مهم ترین ژانرها، در ترسیم باورهای ایدئولوژیک سرود ملی است؛ سرود ملی به عنوان آواز وطن پرستانهای است که در باورپذیری و وحدت یک ملت نقش مهمی ایفا می کند. بر این اساس، پژوهش حاضر بر آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد نقد ایدئولوژیکی از منظر "سونیا فوس" به نقد و بررسی رتوریکیِ سرود ملی کشور سوریه، به عنوان کشوری با جایگاه استراتژیک و تاریخ تمدن غنی، بپردازد و از رهگذر کاوش در دادههای آشکار و پنهان زبانی، واژگان و موسیقی، عوامل تاثیر ایدئولوژیکی را در این سروده بررسی کند. از نتایج تحقیق این است که در سرود ملی این کشور، طبقات معنایی میهن، استقلال و آزادی، وحدت و اتحاد، دین و آیین و فداکاری، پر کاربردترین مفاهیم ایدئولوژیکی اند که با تلفیقی بر آمده از موسیقی، بسامد واژه ها، مخاطب را به اقناع ایدئولوژیکی رسانده اند.
tags: نقد رتوریک- نقد ایدئولوژیک- سرود ملی سوریه- مفاهیم آرمانی.