نویسندگان | الهام بابلی، عباس اقبالی، علی نجفی ایوکی |
---|---|
نشریه | لسان مبین/ پاییز 1400 |
شماره صفحات | ۴۱- ۶۰ |
شماره مجلد | ۴۵ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۰ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
تفاوت نگاه اندیشمندان مسلمان در حوزه دانش بلاغت سبب شد تا نظریه پردازان با رویکردهای مختلف خود به تعریف مقولههای بلاغت بپردازند. تا جایی که بلاغت دانان از یک مقوله بلاغی تعریفی متفاوت ارائه دادهاند. زمینهها و پیامدهای بعضی از این رویکردها در بلاغت عربی با جدایی بلاغت از ذوق ادبی و اتخاد رویکرد عقلگرایانه انکار ناپذیر است. در پرتو اهمیت مسأله که اختلاف در شیوه تحقیق دانشمندان حوزه بلاغت است، مقاله حاضر میکوشد به روش توصیفی – تحلیلی به مقایسه و نقد دیدگاه عبدالقاهر جرجانی (471 هـ) و فخر رازی (606 هـ) با تکیه بر رویکرد کلامی – فلسفی رازی در مبحث تقدیم و تأخیر با تأکید بر باب نفی شمول و شمول نفی بپردازد. نتایج بررسی حاکی از این است که دو بلاغتدان در تعریف شمول نفی هم عقیده و در نفی شمول تعریف یکسانی ارائه ندادهاند؛ به گونهای در نگاه کلی میتوان گفت که پیامد رویکرد کلامی – فلسفی رازی در ضعیف بودن استنباط او از کلام جرجانی نمایان است و علت آن، تناقضگوییهایی است که وی در تعریف دلالت التزامی دارد و اینکه در نفی شمول با استناد به خطاب ملزم به پذیرش ذوق می شود که شالوده اصلی مبانی نظری جرجانی است، این روش او باعث شد از نفی شمول تعریف های چندگانه و متناقضی داشته باشد. از سویی دیگر، آیاتی در قرآن وجود دارند که با نظر جرجانی در نفی شمول سازگاری ندارند.
tags: عبدالقاهر جرجانی، فخر رازی، تقدیم، تأخیر، نفی شمول، شمول نفی.